10 nutrientov, ktoré nezískate konzumáciou zvieracích potravín

Konzumácia živočíšnych a rastlinných potravín prináša ľudskému organizmu veľa rozdielov. V prípade optimálnej výživy, by dávalo zmyseľ mať vyváženú kombináciu oboch. Náš článok Vám prináša 10 rôznych nutrientov, ktoré nezískate konzumáciou zvieracích potravín, prípadne ich z nich získate veľmi ťažko.

Nutrienty

10 nutrientov, ktoré nezískate konzumáciou zvieracích potravín!

1. Vitamín C

Vitamín C je jediný, ktorý sa vo varenom živočíšnom jedle nachádza len minimálne. Vitamín C je veľmi silný antioxidant, ktorý je potrebný pre udržiavanie spojivového tkaniva. Rovnako má ďalšie funkcie pre mnohé enzýmy v našom tele. Nedostatok vitamínu C môže spôsobiť mnohé ochorenia ako je vypadávanie zubov, vlasov, krvácanie a môže viesť až k smrti.

Konzumácia živočíšnych potravín vo väčšine prípadov neobsahuje dostatočné množstvo vitamínu C. Práve z tohto dôvodu je potrebné ho dopĺňať z ovocia, zeleniny alebo nejakého suplementu v podobe tabletiek. Napriek tomu dostatočné množstvo vitamínu C sa nachádza v surovej pečeni, rybých ikrách alebo vajíčkach. Nižšie množstvá sa nachádzajú v surovom mäse a taktiež v rybách.

Vzhľadom na to, že ľudia konzumujú vyššie spomenuté potraviny, o nedostatok vitamínu C nie je potrebné mať obavu.

Vitamín C sa nachádza teda vo väčšine rastlinných potravín, špeciálne v surovej zelenine a ovocí. Najväčším zdrojom vitamínu C je rozhodne paprika, kel, kivi, citrusové plody a bobuľovité ovocie.

 

2. – 5. Flavonoidy

Flavonoidy sú najväčšou skupinou antioxidantov v rastlinách. Sú zastúpené prakticky vo všetkých rastlinách. Mnohým benefitom z konzumácie ovocia a zeleniny vďačíme práve flavonoidom.

Strava bohatá na flavonoidy prináša blahodárne účinky akými sú:

  • zníženie rizika srdcovo-cievnych ochorení
  • zlepšenie zdravia mozgu a jeho funkcie
  • lepšie zdravie hrubého čreva

 

2. Quercetín

Quercetín je jedným z najvšeobecnejších flavonoidov. Vysoký a pravidelný príjem quercetínu znižuje trvný tlak a znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Najväčší výskyt je v kapari, v cibuli, kakau, v brusniciach a jablkách. Je možné ho zakúpiť aj ako suplement priamo v lekárni, ale lepšie urobíte ak si dáte ovocie, prípadne vyššie spomenuté potraviny :)

 

3. Katechíny

Katechíny tiež patria medzi flavonoidy. Najviac sú zastúpené v marhuliach, hruškách, hrozne, broskyniach, v zelenom čaji, kakau a červenom víne. Ich pravidelnou konzumáciou môžete znížiť krvný tlak, zlepšiť funkciu krvných ciev a znížiť hladinu cholesterolu v krvi.

 

4. Hesperidín

Hesperidín patrí tiež medzi flavonoidy a najviac sa vyskytuje v citrusových plodoch, hlavne v pomarančoch a citrónoch. Ich konzumácia pomáha znižovať riziko vzniku rakoviny a srdcovo-cievnych ochorení.

 

5. Kyanidín

Kyanidín je najrozšírenejším antokyánom, ktorý je zodpovedný za sfarbenie väčšiny ovocia a zeleniny. Antokyaníny znižujú riziko srdcovo-cievnych ochorení, a najväčšie zastúpenie je v tmavo sfarbenom ovocí akými je čučoriedka, černica a čierna malina.

 

6 – 10. Vláknina

Konzumácia vysokého obsahu vlákniny prináša mnohé benefity na zdravie človeka.

Medzi ne patrí:

  • nižší cholesterol
  • zníženie rizika srdcovo-cievneho ochorenia
  • zníženie rizika zápchy
  • znižuje riziko rakoviny hrubého čreva
  • a zvyšuje pocit sýtosti po jedle na dlhší čas, čím pomáha pri chudnutí

 

6. Beta-glukán

Beta-glukán je viskózna vláknina, ktorú odborníci spájajú s mnohými zdravotnými benefitmi. Podporuje rast prospešných bifidobaktérií, ktoré vedú k lepšiemu zdraviu hrubého čreva. Rovnako pomáha znížiť krvný tlak, znižuje cholesterol a upravuje hladinu cukru v krvi po konzumácii jedla. Dobrým zdrojom beta-glukánu sú otruby v ovose a jačmeni. Menšie množstvá sa nachádzajú v celozrnnej múke, v ciroku, v raži a v ryži.

 

7. Pektín

Pektíny patria medzi prebiotické vlákniny, ktoré sa nachádzajú v ovocí. Vyskytujú sa v rôznych formách a pôsobia taktiež rôzne na naše zdravie.

Pektíny podporujú rast prospešných baktérií v hrubom čreve a pomáhajú pri chronickej hnačke. Taktiež upravujú hladinu cukru v krvi po jedle.

Najväčší obsah pektínu majú hlavne pomaranče, jablká, slivky, banány a mnohé bobuľovité ovocie.

 

8. Inulín

Inulín patrí do skupiny vlákniny, ktorá sa nazýva fruktany.

Inulín a ostatné fruktany pomáhajú zlepšovať mikroflóru v hrubom čreve.  Jeho konzumáciou si môžeme pomôcť v prípade zápchy.

Nachádza sa v ovocí a zelenine, akými sú banány, artičoky, špargľa, cibuľa, cesnak, pór a čakanka.

 

9. Lignany

Lignany sú skôr polyfenoly ako sacharidy. V okamihu kedy dorazia do hrubého čreva sú lignany fermentované črevnými baktériami. Tento fermentačný proces ich premieňa na fytoestrogény, ktoré sú následne absorbované do krvného obehu.

Fytoestrogény sú spájané s niektorými zdravotnými benefitmi a to hlavne pri znižovaní rizika srdcovo-cievneho ochorenia a rakoviny prsníka.

Lignany sa nachádzajú v mnohých rastlinách, najviac v ľanových semienkach a celozrnných obilninách.

 

10. Rezistentný škrob

Škrob je najčastejším sacharidom nachádzajúcim sa v rastlinách. Škrob je väčšinou dobre stráviteľný, ale niektoré môžu byť rezistentné na trávenie a nazývame ich preto rezistentný škorb.

Rezistentný škrob podporuje rast prospešných baktérií v hrubom čreve a zároveň zlepšuje zdravie hrubého čreva.

Štúdie preukázali, že rezistentný škrob môže pomáhať pri chudnutí a to práve tým, že organizmus pociťuje dlhšie sýtosť a zároveň upravuje vzostup hladiny cukru v krvi po jedle.

Rezistentný škorb sa nachádza vo vysokosacharidových potravinách, akými sú celozrnné obilniny, cestoviny, strukoviny, nezrelé banány, zemiaky, ktoré však varením strácajú tento rezistentný škrob.

 

Rada na záver

Dbajte na vyváženosť stravy a na vyváženosť rastlinných a živočíšnych potravín. Predídete tak mnohým ochoreniam a k zníženiu rizika ich výskytu, ktoré pri zdravom stravovaní a zdravom životnom štýle eliminujete na minimum.

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
10 nutrientov, ktoré nezískate konzumáciou zvieracích potravín
Názov článku
10 nutrientov, ktoré nezískate konzumáciou zvieracích potravín
Popis
10 rôznych nutrientov, ktoré nezískate konzumáciou zvierat, prípadne ich z nich získate veľmi ťažko.Ktoré nutrienty sú nevyhnutné pre zdravie človeka.Viete?
Autor

Tagy:, , , , , , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár