8 potravín s vysokým obsahom nutrientov

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že získanie potrebných nutrientov pre naše zdravie je zdravšie zo samotných potravín, ako ich získanie zo suplementov, teda výživových doplnkov.

V niektorých prípadoch sa môže stať, že počas dňa skonzumujete viac ako 100% ODD (odporúčanej dennej dávky) niektorého z nutrientov už v samotných potravinách. Preto nie je nevyhnutné siahnuť po výživových doplnkoch. Týchto 8 potravín s vysokým obsahom nutrientov sú toho dôkazom.

 

8 potravín s vysokým obsahom nutrientov

Kel

Ružičkový kel

Kel je extrémne zdravou potravinou. Je jednou z niekoľkých potravín, ktoré obsahujú množstvo potrebných nutrientov. Hlavne obsahuje množstvo vitamínu K1, ktorý je nevyhnutný pre zrážanie krvi a hrá dôležitú úlohu pre zdravie našich kostí.

Jedna šálka kelu obsahuje až 900 % ODD vitamínu K1, 134 % ODD vitamínu C a až 111% ODD medi. Viac krát sme písali na našom blogu o tom, že kel síce nebýva obľúbenou zeleninou, ale obsahuje veľké množstvo vlákniny, mangánu, vitamínu B6, draslíku a železa.

 

Morské riasy

Morské riasy

Až jedna tretina celosvetovej populácie trpí nedostatkom jódu. Ten spôsobuje u dospelých problémy hlavne so štítnou žlazou. Ak má tehotná žena nedostatok jódu, má vyššie riziko mentálnej retardácie plodu a má vyššie riziko vývojových abnormalít.

Morské riasy sú bohaté práve na obsah jódu. Odporúčaná denná dávka jódu je u dospelého jedinca 150 mikrogramov za deň.

Vzhľadom na to, že morských rias je existuje niekoľko druhov, tak sa aj obsah jódu odlišuje. V zásade 1 gram WAKAME morských rias obsahuje od 30 do 110 mg jódu, čiže sa približuje k hodnote ODD. Jeden gram morskej riasy KELP alebo taktiež označovaná ako KOMBU obsahuje od 700 do 1500 mikrogramov, čo je 460 až 1000 % ODD jódu.

Konzumácia morských rias je lacná, ale zároveň efektívna prevencia ako zabrániť nedostatku jódu vo Vašom tele.

Samozrejme nemali by ste morské riasy konzumovať každý deň, hlavne ak siahnete po KELPe, pretože môže obsahovať až 10 násobok ODD jódu, ktorý zas môže spôsobiť vedlajšie účinky.

Preto to netreba preháňať a všetky potraviny konzumovať s mierou a zdravým rozumom!

 

Pečienka

Pečienka

Pečienka obsahuje najviac nutrientov, čo sa týka produktov zo zvierat. Obsahuje veľké množstvo nevyhnutných nutrientov, akými je vitamín B12, vitamín A, železo, kyselina listová a meď.

Vitamín B12 je veľmi dôležitý pre ľudský organizmus a hrá rozhodujúcu úlohu v zdraví buniek, mozgu a nervového systému.

Napríklad porcia hovädzej pečene (100 g) obsahuje až 1 200 % ODD vitamínu B12, 700% ODD vitamínu A a 700% ODD medi.

Samozrejme aj tu nie je odporúčaná konzumácia častejšie ako raz, maximálne 2 krát do týždňa, aby ste vo svojom organizme nehromadili prebytočný počet vyššie spomenutých nutrientov.

 

Para orechy

Para orechy

Ak máte nedostatok selénu, tak para orechy môžu byť perfekným snackom pre Vás. Tak ako ostatné nutrienty, aj selén je nevyhnutný pre dobré zdravie človeka. Je nevyhnutný pre správnu funkciu štítnej žlazy a imunitného systému.

Odporúčaná denná dávka selénu je 50 až 70 mikrogramov, ktorú môžete jednoducho skonzumovať jedným veľkým para orechom.

Jeden para orech obsahuje až 95 mikrogramov selénu.

 

Mušle

Mušle

Mušle patria medzi najvýživnejšie potraviny na svete. Sú plné vitamínu B12. Neverili by ste, ale 100 gramov mušlí obsahuje až 1600 % ODD vitamínu B12. Okrem vysokého obsahu vitamínu B, obsahujú aj draslík, selén a železo.

Ústrice obsahujú aj veľké množstvo zinku.

Mušle sú ideálne pre starších ľudí pretože veľký obsah vitamínu B12 je odporúčaný konzumovať hlavne ľuďom po 50tke.

 

Sardinky

Sardinky

Sardinky sú síce maličké rybičky, ale obsahujú množstvo potrebných nutrientov. Väčšina z nás ich kupuje v plechovke naloženej vo vlastnej šťave alebo v inej napríklad paradajkovej. Ale zdravé sú aj grilované.

Sardinky obsahujú veľa omega 3 mastných kyselín, ktoré zlepšujú zdravie srdca.

Jedna porcia (1 plechovka) sardiniek obsahuje viac ako polovicu ODD omega mastných kyselín. Dokonca obsahujú až 300% ODD vitamínu B12!

Sardinky obsahujú taktiež veľké množstvo selénu a vápnika.

 

Žltá paprika

Žltá paprika

Žltá paprika obsahuje veľké množstvo vitamínu C. Konzumácia vitamínu C je veľmi dôležitá pre ľudský organizmus. Nedostatok vitamínu C môže spôsobovať únavu, kožné vyrážky, bolesť svalov a krvácanie.

Jedna veľká žltá paprika obsahuje približne 600 % ODD vitamínu C, čo je približne 75 až 90 mg.

Na lepšiu predstavu, žltá paprika obsahuje 3 až 4 krát viac vitamínu C ako ho obsahuje pomaranč. Je teda na zamyslenie, či si nedať radšej žltú papriku na raňajky ako 3-4 pomaranče 😀

 

Olej z treščej pečene

Olej z treščej pečene

Nedostatok vitamínu D je jedným z najčastejších nedostatkov v zdraví človeka na svete. Je to preto, lebo vitamín D sa veľmi málo vyskytuje v potravinách. Vitamín D obsahujú hlavne tučné ryby, rybie oleje z pečene, vaječné žĺtky a hríby.

Vitamín D je nevyhnutný pre zdravie našich kostí. Bez dostatku vitamínu D je náš imunitný systém oslabený, čo môže viesť k rôznym ochoreniam a až k rakovine.

Olej z treščej pečene je vhodný pre ľudí, ktorí žijú ďalej od rovníku a hlavne počas zimných mesiacov nemajú dostatok vitamínu D zo slnečných lúčov.

Na predstavu, jedna PL oleja z treščej pečene poskytuje 2 až 3 gramy omega 3 mastných kyselín a až 200%  ODD vitamínu D.

Olej z treščej pečene obsahuje vysoké množstvá vitamínu A, približne 250 % ODD.

 

Na záver

Hoci je konzumácia multivitamínov pre niektorých ľudí v podobe suplementov dobrá, nie je nevyhnutná. Stačí iba pridať niektoré z vyššie spomenutých potravín do zaužívaného stravovania a nemusíte sa napchávať umelými náhradami vo forme tabletiek.

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
8 potravín s vysokým obsahom nutrientov
Názov článku
8 potravín s vysokým obsahom nutrientov
Popis
Týchto 8 potravín s vysokým obsahom nutrientov sú dôkazom toho, že nie je nutné konzumovať potrebné nutrienty vo forme syntetických tabletiek.
Autor

Tagy:, , , , , , , , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár