Ako čítať potravinové štítky s výživovými hodnotami

Patríte medzi tých, ktorých zaujíma zloženie potravín a ich nutričná hodnota? No zaujímalo by Vás ako čítať potravinové štítky s výživovými hodnotami, aby ste vedeli či daná potravina je zdravá a nutrične vyvážená? Prečítajte si naše tipy a triky ako odhaliť nezdravé potraviny.

Dnešný spotrebitelia sú oveľa náročnejší a zdatnejší, ako tomu bolo v minulosti. Sme viac informovaní, množstvo informácií je dostupných zdarma online a preto museli výrobcovia potravín pristúpiť k menším no zákonným trikom ako Vás pri nakúpe ich produktov zmiasť, aby ste si mysleli, že ich jedlo je to najlepšie, najzdravšie a najúžasnejšie čo si v obchode môžete kúpiť.

Takéto potraviny pritom bývajú veľmi nezdravé a obsahujú priveľa konzervačných látok. Na to, aby ste predišli nákupom nezdravých a tzv. junk food potravín, mali by ste vedieť nasledujúce informácie…

Ako čítať potravinové štítky

 

Ako čítať potravinové štítky s výživovými hodnotami

Nenechajte sa zmiasť tým, čo je napísané na prednej strane potraviny

Jedným z najlepších odporúčaní pre Vás pri nákupe potravín je úplne odignorovať prednú etiketu na potravine. Tá totiž obsahuje marketingové značky, ktoré Vás nabádajú ku kúpe. Výrobcovia týchto potravín chcú zisk, čo je pochopiteľné. Ale zašli až tak ďaleko, že Vás chcú oklamať a tváriť sa, že ich produkt je zdravší ako iný, len aby ste si vybrali ten ich produkt.

Aj výsledky štúdií preukázali, že pridanie zdravých piktogramov alebo prehlásení na prednej strane štítku potraviny vedie k preferečnému výberu potraviny. Jednoduchým zmätením alebo zavádzaním Vás prinútia podvedomo siahnuť po tomto produkte bez hlbšieho štúdia zadnej strany obalu.

A práve zadná strana štítku na potravinách by Vás mala zaujímať najviac, pretože o samotnej potravine hovorí detailnejšie.

 

Zadná strana štítku na potravinách

Priemyselne spracovávané potraviny obsahujú vždy viac ako 3 suroviny, z ktorých sú vyrábané. Preto podľa zákona musia byť uvedené na každej takejto potravine v “prehľadnom” zozname.

Väčšinou bývajú použité suroviny v zozname zoradené podľa ich obsahu, to znamená od najviac zastúpenej až po najmenej.

Ak to nie je v takomto poradí, bude sa Vám jednotlivé zložky hľadať ťažšie, no odporúčame Vám identifikovať 3 suroviny, ktoré obsahujú najvyššie čísla, pretože sú to suroviny, ktorých skonzumujete najviac.

Ak niektorá z týchto troch surovín obsahuje rafinované obilniny, rafinovaný cukor alebo hydrogenovaný olej, môžete si byť na 100% istí, že daná potravina nie je vôbec zdravá, aj keď na prednej strane obalu svieti veľkým, tučným, červeným písmom “BIO”.

Ďalšou dobrou pomôckou na určenie zdravej resp. nezdravej potraviny je dĺžka zoznamu surovín. Ak potravina obsahuje množstvo surovín, môžete si byť istí, že od zdravého ste na míle vzdialení.

 

Pozorne študujte množstvo nutričných hodnôt jednej porcie a celého balenia

Zaiste ste si všimli, že zoznam použitých surovín v potravine obsahuje dva stĺpce. Jeden, väčšinou prvý zobrazuje nutričné hodnoty na jednu porciu a druhý stĺpec nutričné hodnoty na celé balenie.

Rozdiel však býva vo veľkosti použitého písma, akým sú na etikete zobrazované. Tie na jednu porciu bývajú väčšími písmenami a mylne Vás môžu zavádzať, že celé balenie obsahuje iba 300 kcal, no hodnota môže byť uvádzaná pre 100 g porciu. Pri balení 500 gramov a skonzumovaní celého obsahu neprijmete 300 kcal, ale 1500 kcal, čo je teda riadny rozdiel.

Výrobcovia potravín sú si istí, že vo väčšine nebudete detailne čítať štítky potravín a hlavne nie tých, ktoré sú uvedené na celé balenie, čím získavajú na Vašej dôvere. Lenže chybu urobíte Vy v tom momente, ak si danú potravinu nielen kúpite, ale skonzumujete aj celý obsah balenia.

Ako popravde, výrobcovia neurobili nič mimo zákona, veď nutričné hodnoty a kalórie vypísali všetky, no vďaka Vašej dôvere predali presne to, čo potrebujú. Nezdravú potravinu, o ktorej sa Vy domnievate, že je úžasne zdravá s nízkym obsahom kalórií a prípadne bez cukru.

Preto pri čítaní etikety potraviny nebuďte v omyle, že 1 porcia, ktorá obsahuje “celkom v pohode” čísla je aj jednou porciou celého balenia. Jedno balenie potraviny obsahuje dve, tri, prípadne viacero porcií. Dávajte na to pozor.

Zadný štítok potraviny

 

Tieto označenia sú najviac zavádzajúce

Označenia na obaloch potravín bývajú zavádzajúce a zároveň nabádajúce ku kúpe. Viete, čo ale presne znamenajú?

  • Light – produkty označené názvom “light” bývajú potraviny, ktoré sú priemyselne spracovávané so znížením kalórií alebo obsahu tuku. Pozorne si však prečítajte etiketu, či neboli nahradené napríklad cukrom. O nekonečnom pomenovaní cukru sme písali už viac krát napr. tu
  • Celozrnné – áno, slovo “celozrnné” znie veľmi zdravo, ale v skutočnosti to tak nemusí byť. Produkt totiž môže obsahovať viacero obilnín a často rafinovaných obilnín, napriek tomu, že je označený ako celozrnný
  • Natural – označenie “natural” nemusí v skutočnosti znamenať, že je potravina vyrobená z prírodných surovín. Môže to znamenať, že produkt nemá žiadnu príchuť alebo, že v procese výroby bol použitý nejaký prírodný produkt, ale nemusí ho už obsahovať celá potravina
  • Organic – označenie “organický” vypovedá iba veľmi málo o tom, či je produkt zdravý alebo nie. Pre lepšiu predstavu napr. organický cukor je stále iba cukrom…
  • Bez cukru – množstvo surovín obsahuje v sebe prírodný cukor, čo nie je nezdravé. Ale ak tieto suroviny prejdú priemyselným spracovaním, neznamenajú, že aj potom sú zdravé. Nezdravé náhrady cukru bývajú často pridávané na osladenie finálnej potraviny
  • Nízkokalorické – takto označené produkty obsahujú o tretinu menej kalórií ako klasický originálny produkt. Avšak bývajú doplnené o iné nezdravé suroviny
  • Nízkotučné – označenie “nízkotučné” znamená, že daný produkt má zredukovaný tuk, no už sa nepíše, že zároveň bol pridaný cukor.
  • Nízkosacharidové – dávajte pozor na označenie “nízkosacharidové”, pretože potraviny s týmto označením bývajú často priemyselne spracovávanými “junk food” potravinami
  • Bezlepkové – bezlepkové však neznamená automaticky zdravé. Bezlepkové znamená iba to, že produkt neobsahuje múku, jačmeň, raž alebo špaldu. Často tieto bezlepkové potraviny obsahujú vysoké množstvo nezdravých tukov a cukrov!
  • S ovocnou príchuťou – množstvo potravín hlavne jogurtov a mliečnych produktov bývajú označené tak, že obsahujú ovocnú príchuť. Znie to skvelo, ale okolo ovocia daná potravina nešla ani zďaleka. Ovocná príchuť je iba chemicky upravená a pripravená tak, aby Vám chutila.
  • Žiaden obsah trans tukov – toto označenie v skutočnosti znamená “menej ako 0,5 gramu trans tukov na porciu”. Ak je teda produkt malý môže zo zákona kľudne obsahovať nízky obsah trans tukov.

Verím, že Vám tieto informácie pomôžu pri ďalšom nákupe zdravých potravín. Majte na pamäti, že vyššie spomenuté označenia ako je “celozrnné”, “nízkotučné”, “bez cukru” atď., automaticky negarantujú, že sú zdravé. Treba vždy študovať zadný štítok potraviny a množstvo jednotlivých surovín, ktoré daná potravina obsahuje.

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Ako čítať potravinové štítky s výživovými hodnotami
Názov článku
Ako čítať potravinové štítky s výživovými hodnotami
Popis
Zaujímalo by Vás ako čítať potravinové štítky s výživovými hodnotami, aby ste vedeli či daná potravina je zdravá a nutrične vyvážená?Prečítajte si naše tipy
Autor

Tagy:, , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár