Ako diéta funguje

Chudnutie v štyroch fázach

V tradičnom, klasickom protokole bielkovinová diéta pozostáva zo 4 za sebou idúcich fáz.

Prvá fáza zo štyroch

Štartovacia, aktívna, najprísnejšia, prísne bielkovinová.
Priemerná rýchlosť chudnutia: 4–7 kg/mesiac

Ide o úplnú náhradu „pravých“ jedál instantnými bielkovinovými jedlami, pričom je potrebné dodržiavať pomer medzi sladkými a slanými príchuťami 50:50, ku ktorým sa povinne konzumujú povolené druhy zeleniny, niektoré v neobmedzenom množstve. Všetky „sladké“ potraviny, s výnimkou „sladkých“ instantných proteínových jedál, sú striktne zakázané. K navodeniu ketózy* je potrebné organizmu dodať instantné bielkoviny v dostatočnom množstve, 1,2 g na kg ideálnej hmotnosti u žien, respektíve 1,5 g u mužov.

Prvá fáza obvykle trvá 10–30 dní a zaistí klientovi rýchly úbytok nadbytočných kilogramov. Redukcia hmotnosti ide predovšetkým na úkor tukového tkaniva, dôkazom je premeranie na bioimpedančnej váhe.

Priemerná spotreba instantných vrecúšok je 4–5 ks za deň, podľa počiatočnej hmotnosti klienta.

* Ketóza = nahromadenie ketolátok v krvi. Nejde o patologický, ale o prirodzený stav, ktorý sprevádza napr. hladovanie. Nemá nič spoločné s nebezpečnou ketoacidózou!

Najčastejšie chyby v 1. fáze:
• nedodržiavanie pomeru medzi sladkými a slanými príchuťami
• nedostatočný prísun instantných bielkovín kvôli pocitu nasýtenia (v štýle „stačili mi iba 3 vrecúška za deň a nebol som hladný“)
• nedodržiavanie pitného režimu, v prvej fáze je potrebné vypiť aspoň 2 litre tekutín za deň
• prisladzovanie nápojov cukrom
• nedôslednosť v doplňovaní minerálov (draslík, sodík, horčík, železo) + omega kyselín, a tým vznikajúce telesné problémy ako bolesti a závraty, kŕče v lýtkach, svalové bolesti, nedostatočné vyprázdňovanie žlčníka, zápcha, vypadávanie vlasov, zvýšená lámavosť nechtov.
• konzumácia alkoholu, v prvej fáze je potrebná úplná abstinencia, 1 pohár kvalitného vína je povolený až od fázy č. 3!

Druhá fáza zo štyroch

Prechodná, oddychová s návratom k „pravým“ jedlám bohatým na bielkoviny.
Priemerná rýchlosť chudnutia 3–4 kg/mesiac.

Pri redukcii do 10 kg obvykle trvá 20–60 dní a povinne nasleduje po fáze 1. Náš odborne vyškolený terapeut môže s prihliadnutím na spôsob života klienta odporučiť zahájenie redukčnej kúry priamo fázou číslo 2. Individuálne ju prispôsobí konkrétnemu životnému štýlu. Táto menej náročná fáza potom môže trvať dlhodobo, aj viac týždňov. V podstate ide o pokračovanie bielkovinovej diéty z fázy 1. s tým rozdielom, že je dovolené jedno „pravé“ hlavné jedlo s vysokým obsahom bielkovín a minimálnym možným obsahom tukov na deň, hydina bez kože, chudé mäso, ryby, morské plody.

Priemerná spotreba instantných vrecúšok je 3–4 ks za deň. Organizmus musí byť aj naďalej udržiavaný v ketóze, aby pokračovalo chudnutie na úkor tukového a nie svalového tkaniva!

Najčastejšie chyby v 2. fáze:
• akési „automatické zavedenie príloh k dovolenému „pravému“ jedlu, prípustná je iba zelenina uvarená na vode alebo v pare, v žiadnom prípade zemiaky, ryža dokonca ani knedľa!
• nedostatočný prísun instantných bielkovín pre pocit nasýtenia
• zavedenie pečiva do jedálnička, v 2. fáze naďalej neprípustné
• nedodržiavanie pitného režimu, v 2. fáze je stále potrebné vypiť aspoň 1,5 l tekutín denne
• nedodržiavanie pokynov k nutnosti každodennej fyzickej aktivity – bicykel, behanie, plávanie, cvičenie
• prisladzovanie nápojov cukrom, naďalej je potrebné nesladiť
• naďalej je potrebné externé doplňovanie minerálov (draslík, sodík, horčík) obvykle v polovičných dávkach oproti 1. fáze.

Tretia fáza zo štyroch

Stabilizačná, rovnovážna, vyvážená s opatrným návratom k sacharidom

Priemerná rýchlosť chudnutia: 2–3 kg/mesiac

U najčastejšej skupiny redukcii, okolo 10 kg, obvykle trvá 40–120 dní a povinne nasleduje po 2. fáze. Náš odborne vyškolený terapeut ju môže individuálne modifikovať. Jej cieľom je naďalej obmedzovať prísun nekvalitných tukov a klienta postupne navykať na opätovný prísun sacharidov. Samozrejme nie vo forme rafinovaného cukru, ale v podobe potravín, ktoré sacharidy obsahujú: „nezelené“ druhy zeleniny, ovocie, obilniny, pečivo. V podstate ide o miernejšiu druhú fázu, ktorá môže trvať aj viac mesiacov. Dovolené sú dve „pravé“ hlavné jedlá s vysokým obsahom bielkovín a minimálnym možným obsahom tukov. Jej častou modifikáciu je zavedenie „pravých“ raňajok a jedného „pravého“ hlavného jedla. Všeobecne platí, že jedno z hlavných jedál je rovnaké, ako v 2. fáze, teda chudé mäso v detskej porcii + príloha vo forme šalátu z povolených druhov zeleniny, druhé hlavné jedlo môže sprevádzať detská porcia prílohy, ryža, zemiaky, kus celozrnného pečiva.

Prílohy a potraviny s obsahom sacharidov zavádzame do jedálnička veľmi opatrne!

Priemerná spotreba instantných vrecúšok za deň je 2–3 ks. Suplementácia minerálov už nie je nutná, kvalitné omega kyseliny je vhodné užívať naďalej.

Najčastejšie chyby v 3. fáze:

• pod slovom „prílohy“ samozrejme nerozumieme knedle, ktoré sa musia z jedálnička navždy stratiť, rovnako ako typické slovenské jedlá, ktoré často nie sú práve najzdravšie
• pod slovom „cukry“ nerozumieme kockový cukor, dezerty, zmrzlinu, čokoládu, ktoré sa tiež musia stratiť z jedálnička
• rovnako biele pečivo musí byť definitívne nahradené tmavým a celozrnným
• nedodržiavanie pokynov o nutnosti každodennej fyzickej aktivity – bicykel, behanie, plávanie, cvičenie
• prisladzovanie nápojov cukrom, naďalej je potrebné nesladiť

Štvrtá fáza zo štyroch

Udržiavacia, s vyváženou stravou a upevňovaním nových stravovacích návykov
Rovnováha medzi energetickým príjmom a výdajom.

Obvykle trvá opäť 80–240 dní, avšak môže byť vašim terapeutom predpísaná natrvalo. Klient už žije v podstate zdravo. Neprejedá sa, je pravidelne 3–4x za deň. Táto fáza Vám umožní trvale si udržať optimálnu telesnú hmotnosť. Fáza štvrtá nie je už diétou a preto v nej nejde o to jesť málo, ale hlavne zdravo. Prospeje nielen Vašej postave, ale aj celkovému zdraviu. Je dôležité pravidelne navštevovať svojho terapeuta, ktorý Vám najlepšie pomôže udržať telesnú hmotnosť.

Vo štvrtej fáze je možné konzumovať instantné bielkoviny v množstve 1–2 ks denne, obvykle ide o proteínové raňajky a olovrant. Pokiaľ je to nutné, je možné občas sladiť medom, trstinovým cukrom alebo fruktózou. 

Najčastejšie chyby v 4. fáze:
• návrat k starým stravovacím návykom alebo pod tlakom okolia „všetci to jedia a nič im nie je“
• predstava, že nová telesná hmotnosť sa udrží sama. Naďalej je potrebné venovať sa fyzickej aktivite aspoň 2x týždenne, stále sa kontrolovať v jedle
• neschopnosť rozlúčiť sa s niektorými obľúbenými škodlivými potravinami ako sú údeniny, nasýtené tuky, omáčky, sladkosti, hranolky, fast-foody, hamburgery, alkohol
• neschopnosť rozlúčiť sa navždy s niektorými typmi tepelnej úpravy jedál ako je vyprážanie, grilovanie a pečenie

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu