Ako odlíšiť dobrého a zlého nutričného poradcu?

Nutričný poradca je v dnešnej dobe veľmi obľúbená profesia, podobne ako finančný poradca alebo realitný maklér. Tieto profesie majú jedného spoločného menovateľa a to pocit, že sú to povolania veľmi jednoduché na prax, nenáročné na teoretické vedomosti i nutnosť štúdia a sú slušne ohodnotené.

To je dôvod, prečo sme svedkami toho, že sa v posledných rokoch priam roztrhlo vrece s “rekvalifikáciami” typu: včera som ešte pracoval ako účtovník, čo ma nebavilo a mal som nízky plat, tak prečo sa nestať cez noc nutričným poradcom alebo maklérom?

Nutricny poradca

 

Stačí si prečítať jednu knihu, pár článkov a hor sa podnikať. Ak si chce niekto hovoriť lekár a nosiť pred menom titul MUDr., iná cesta ako 6 ročné štúdium lekárskej fakulty neexistuje. Titul nutričný poradca, alebo dokonca expert je však úplne samozvaný a môže sa ním pýšiť “de facto” každý bez akejkoľvek regulácie alebo nutnosti vyštudovať vysokú školu.

Potom je veľmi pravdepodobné, že sa stretnete s kvantom ľudí, ktorí samých seba označujú za nutričných expertov, pritom ešte včera ani nemuseli vedieť, aký je rozdiel medzi kalóriou a kilojoulom. Pre bežných ľudí je však pomerne náročné zistiť na prvý pohľad, kto je skutočný nutričný expert a kto sa za neho iba vydáva. Pritom sa často stáva, že ten druhý si účtuje nepomerne vyššie poplatky za svoje služby.

Účelom tohto článku je poskytnúť Vám návod, ako odlíšiť erudovaného nutričného experta od toho nekompetentného.

 

Ako odlíšiť dobrého a zlého nutričného poradcu?

Prvým znakom nekompetentnosti je, ak nemá nutričný expert svoje tvrdenia ničím podložené. Výživové poradenstvo je vlastne nutričná veda, čo znamená, že vychádza z najnovších vedeckých poznatkov a štúdií a integruje široké spektrum medicínskych odborov. Vždy je preto na mieste otázka, na základe ktorých výskumov je Vám daná rada poskytovaná. Ak hovoríte so skutočným expertom, nemal by mať najmenší problém Vám odkazy na tieto štúdie poskytnúť.

Tento postup je veľmi účinný na hrubé odseparovanie ľudí, ktorí o výžive nemajú ani poňatia, od tých, ktorí sa jej venujú a majú s ňou praktické aj teoretické skúsenosti. Tu však nastáva ďalší problém. V skupine nutričných poradcov, ktorí majú už niečo za sebou a danú prax vykonávajú niekoľko, možno aj desiatky rokov sa nájdu takí, ktorí kráčajú s dobou a ich rady vychádzajú z najnovších a najkvalitnejších štúdií.

Nájdu sa tam však aj takí poradcovia, ktorí svoju prax vykonávajú už dlho, svoje tvrdenia majú podložené štúdiami, avšak tieto štúdie sú niekedy roky, ba až desiatky rokov staré a ich závery boli mnohokrát vyvrátené. Je mnoho dôvodov, pochopiteľných aj tých menej, prečo sa títo poradcovia stále držia nutričných odporúčaní, ktoré už dávno nemajú oporu v modernej vedeckej literatúre.

 

4 tipy, ako spoznať výživového poradcu / neporadcu

V nasledovnej časti článku Vám poskytneme 4 tipy ako takýchto výživových poradcov spoznať na základe ich typických tvrdení, ktoré vzápätí vyvrátime aj s jednotlivými odkazmi na zdroje.

Nutricny poradca

 

Prvé tvrdenie

“Najlepší spôsob stravovania je nízko-tučná strava so 60 až 70 percentným zastúpením sacharidov”

Fakty: Nízko-tučné diéty boli testované vo viacerých veľkých randomizovaných kontrolovaných štúdiách, ktorých záver bol, že nemajú v dlhodobom horizonte takmer žiadny pozitívny vplyv na redukciu telesnej hmotnosti a rovnako neznižujú riziko kardio-vaskulárnych ochorení.

Štúdie nájdete na tomto linku a tu.

 

Druhé tvrdenie

“Cukor je škodlivý, ale iba z toho dôvodu, že obsahuje prázdne kalórie”

Fakty: Škodlivé účinky nadmernej konzumácie cukrov, špeciálne fruktózy sú oveľa závažnejšie ako iba riziko priberania v dôsledku prijímania prázdnych kalórií. Bolo preukázané, že nadmerná konzumácia cukru má závažné škodlivé účinky na metabolizmus, spôsobuje inzulínovú rezistenciu, leptínovú rezistenciu a rad ďalších neblahých účinkov na metabolizmus, čo má za následok zvýšené riziko metabolického syndrómu, ktorý je spätý s diabetom II. typu, hypertenziou a zvýšenou úmrtnosťou na kardio-vaskulárne ochorenia.

Potvrdzujúce štúdie nájdete na týchto linkoch:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673878/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23594708

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673600040411

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=199317

http://ajcn.nutrition.org/content/89/4/1037.short

 

Tretie tvrdenie

“Konzumácia vajec zvyšuje cholesterol a vedie ku zvýšenému riziku kardio-vaskulárnych ochorení”

Fakty: Konzumácia vajec nezvyšuje “zlý” cholesterol, ale práve ten “dobrý” teda HDL a celkovo má priaznivý účinok na lipidový profil. Štúdie rovnako ukazujú, že konzumácia vajec nezvyšuje riziko kardio-vaskulárnych ochorení.

Štúdie, ktoré potvrdzujú naše tvrdenie nájdete tu, druhú tu a tretiu tu.

 

Štvrté tvrdenie

“Konzumácia proteínov môže spôsobiť ochorenia obličiek”

Fakty: U ľudí so zdravými obličkami nespôsobuje zvýšená konzumácia proteínov akékoľvek riziko. Ľudia, ktorí už majú diagnostikované obličkové ochorenie by mali samozrejme znížiť konzumáciu bielkovín a aj zdraví ľudia by mali samozrejme konzumovať bielkoviny s mierou a vždy dbať na aktuálnu potrebu, ktorá sa mení na základe veku, pohlavia, fyzickej aktivity a pod.

Najoptimálnejšie je denný príjem bielkovín prepočítavať na kilogramy aktívnej telesnej hmoty. Základné odporúčanie je 0,8 g/kg/deň u zdravých ľudí v produktívnom veku, ktorí vykonávajú bežné aktivity počas dňa. U starších ľudí, u tých ktorí sa snažia schudnúť a sú teda v kalorickom deficite sa denná potreba zvyšuje.

Zvyšuje sa samozrejme aj s rastúcou fyzickou aktivitou. Avšak ani u takého extrémneho príjmu bielkovín aký majú kulturisti počas fázy “naberania” sa u jedincov so zdravými obličkami nezistil zásadný negatívny efekt v zmysle zvýšeného rizika obličkových ochorení.

Potvrdzujú to aj tieto dve štúdie http://www.jissn.com/content/1/1/45 a http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

 

Na záver

Toto boli prvé štyri bežné nutričné odporúčania, s ktorými ste sa už určite stretli. V pokračovaní tohto článku si preberieme ďalšie, ktoré sa rovnako budeme snažiť vyvrátiť na základe odkazov na výsledky vedeckých štúdií.

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu

 

Sumár
Ako odlíšiť dobrého a zlého nutričného poradcu?
Názov článku
Ako odlíšiť dobrého a zlého nutričného poradcu?
Popis
Viete ako odlíšiť dobrého a zlého nutričného poradcu?Aké znaky a signály si treba všímať pri jeho výbere a nasledovaní jeho odporúčaní? Prečítajte si článok
Autor

Tagy:, , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár