Bielkoviny a ich benefity

Nie všetky bielkoviny sú si rovné. Niektoré druhy, napríklad srvátkový proteín je lepší ako ostatné. Obsahuje totiž široké spektrum aminokyselín, ktoré sa rýchlo vstrebávajú a taktiež množstvo účinných nutrientov.

Pomáha vyrovnávať hladinu cukru v krvi, pomáha pri depresiách a krvnom tlaku a taktiež pri boji s ochorením HIV a rakoviny.

Mnohé štúdie dospeli k záveru, že srvátkové bielkoviny pomáhajú k zvýšeniu fyzických síl, zväčšeniu svalovej hmoty a k strate nepotrebného tuku, teda pomáhajú s chudnutím.

Srvátková bielkovina je používaná aj v našich produktoch PROTISSIMO, ktoré sú určené primárne na redukciu hmotnosti a tuku. Preto sme sa rozhodli Vám priniesť článok, čo vlastne srvátkový proteín je, ako pomáha pri boji s nadváhou a obezitou a ako v konečnom dôsledku fungujú jeho účinky na naše zdravie.

Proteinová srvátka

Čo je srvátkový proteín?

Srvátkový proteín je zmes proteínov izolovaných zo srvátky. Srvátkový proteín je tekutá časť z mlieka, ktorá sa zístava pri výrobe syrov.

Mlieko obsahuje dva typy proteínov a to kazeín (80%) a srvátku (20%). Ak neviete čo je srvátka, pre lepšiu predstavu Vám vysvetlíme o čo ide… Určite ste niekedy našli po otvorení jogurtu tekutinu na povrchu. Toto je práve srvátka. Pri výrobe syrov je srvátka oddelovaná od mlieka a vzniká tak proteínová srvátka – prášok, ktorý je pridávaný nielen do šejkov, proteínových tyčiniek, ale aj do proteínových diét.

Samotná proteinová srvátka nechutí veľmi ľahodne, preto je často obohatená o nejakú príchuť, napríklad o čokoládovú, vanilkovú, jahodovú atď.

V prípade, že využívate proteínové prášky do svojich nápojov, mali by ste si pri ich kúpe dávať veľký pozor či neobsahujú aj pridaný rafinovaný cukor. Pre tých, ktorí cvičia a potrebujú nárast svalovej hmoty, je ideálna konzumácia proteinovej srvátky v rozmedzí 25 až 50 gramov za deň. Ale zároveň rovnako dôležitý príjem proteínovej srvátky je v prípade, že ste na diéte a chcete schudnúť.

Vo všeobecnosti je srvátková bielkovina vhodná pre všetkých ľudí, ale ľudia s laktózovou intoleranciou by si na ňu mali dávať pozor.

Proteíny sú základným stavebným prvom ľudského tela. Na svoj správny chod ju využívajú mnohé orgány, šlachy, koža, rovnako ako sú pre telo potrebné hormóny, enzýmy, neurotransmitery a všetky druhy malých molekúl.

Proteíny sú zostavené z aminokyselín, menších molekúl, ktoré sú pospájané a tvoria jeden reťazec.

Niektoré aminokyseliny sú vyprodukované priamo v ľudskom tele, iné musia byť prijaté a suplementované prostredníctvom stravy. Tie, ktoré musíme prijať z potravín sú označované ako esenciálne aminokyseliny. A práve esenciálne aminokyseliny sú vysoko zastúpené aj v srvátkovej bielkovine.

Srvátková bielkovina obsahuje vysoké množstvo dôležitej aminokyseliny nazývanej leucín a cysteín. Výskumy preukázali, že leucín podporuje najviac rast a cysteín pomáha zrýchľovať úroveň antioxidantu glutatiónu. Srvátková bielkovina je obzvlášť dôležitá pri raste ľudského tela. Materské mlieko obsahuje až 60 % srvátky, narozdiel od 20%, ktoré obsahuje kravské mlieko.

 

Typy proteínovej srvátky

Poznáme 3 typy proteínovej srvátky a to koncentrovanú srvátku, izolovanú srvátku a hydrolyzovanú srvátku.

Koncentrovaná proteinová srvátka obsahuje približne 70 až 80 % bielkovín. Obsahuje laktózu a tuk a má najlepšiu chuť.

Izolovaná proteinová srvátka obsahuje 90% a viac percent bielkovín. Obsahuje menej laktózy a tuku a zároveň neobsahuje množstvo potrebných nutrientov, ako ponúka koncentrovaná proteinová srvátka.

Hydrolyzovaná proteinová srvátka sa rýchlejšie vstrebáva a spôsobuje 28 až 43%tne väčší nárast hladiny inzulínu ako izolát.

 

Koncentrovaná proteinová srvátka je najlacnejšia a zachováva si potrebné nutrienty, ktoré sa prirodzene nachádzajú v srvátke. Mnoho ľudí ju preferuje kvôli chuti.

 

Účinky proteinovej srvátky na svaly a silu

Najznámejšie účinky proteinovej srvátky sú v podobe nárastu svalovej hmoty a sily. Proteínová srvátka je veľmi populárna medzi športovcami, akými sú atléti, kulturisti, fitnesky, prípadne medzi ľuďmi, ktorí chcú zlepšiť svoj výkon v posilňovni.

Hlavné účinky proteínovej srvátky na svaly / silu sú:

  • poskytuje proteín a aminokyseliny, ktoré slúžia ako stavebné bloky pre zvýšenie rastu svalov
  • zvyšuje uvoľňovanie anabolických hormónov, ktoré stimulujú rast svalov
  • obsahuje veľké množstvo aminokyseliny leucín, ktorá je známa pre stimulujúci účinok na molekulárnej a genetickej úrovni
  • srvátková bielkovina sa rýchlo vstrebáva na rozdiel od ostatných typov bielkovín

Najväčší účinok nárastu svalovej hmoty je pri jeho konzumácii tesne pred, počas a po cvičení.

 

Proteinová srvátka pomáha pri chudnutí a predlžuje sýtosť

Všetci dobre vieme, že proteíny pomáhajú pri chudnutí. Je to najzasycujúcejší makronutrient aký poznáme.

Bielkoviny môžu zrýchliť metabolizmus od 80 do 100 kalórií za deň, čo môže priniesť automaticky nižšiu konzumáciu až o 441 kalórií menej v priebehu dňa.

V jednej z dostupných štúdií sa zistilo, že konzumácia proteínov v množstve 25 % zo všetkých kalórií vedie k zníženiu potreby mlsania až o 60 %!

Zároveň s redukciou tuku, zvýšený príjem bielkovín zabezpečuje ochranu svalovej hmoty a jej mierny nárast.

Rovnaký princíp využíva aj proteínová diéta PROTISSIMO, kedy sa redukuje tuk na úkor svalovej hmoty. Čiže počas redukcie nestratíte žiadnu svalovú hmotu.

 

Ostatné benefity proteinovej srvátky

Proteinová srvátka obsahuje množstvo nutrientov, medzi ktoré patrí aj laktoferín, beta-laktoglobulín, alfa-lactalbumín a imunoglobulín. Srvátka znižuje krvný tlak, hladinu cukru v krvi a taktiež redukuje symptómy stresu a depresie.

Štúdie preukázali, že proteínová srvátka chráni organizmus pred rakovinou, znižuje symptómy hepatitídy, zvyšuje hustotu minerálov v kostiach a zlepšuje imunitu HIV pozitívnych pacientov.

 

Aké množstvo proteínovej srvátky skonzumovať za deň?

Vo všeobecnosti je odporúčaná 1 až 2 naberačky (približne 25 až 50 gramov) za deň, najlepšie po cvičení. Majte však na pamäti, že keď prijímate dostatočne veľké množstvo bielkovín, nie je úplne nevyhnutné prijímať ďalšie v podobe srvátkovej bielkoviny.

Existuje mnoho nepravdivých informácií, že príjem bielkovín spôsobuje poškodenie obličiek a prispieva k osteoporóze. Práve naopak. Štúdie dospeli k záveru, že bielkoviny chránia pred osteoporózou a zároveň nemajú vplyv na zdravie a funkčnosť obličiek.

Samozrejme ľudia trpiaci obličkovými alebo pečeňovými ochoreniami, by sa mali proteínovej srvátke vyvarovať prípadne sa najprv poradiť so svojim lekárom.

Z druhej strany, väčší príjem proteínovej srvátky môže spôsobiť zažívacie ťažkosti ako je nevoľnosť, nadúvanie, hnačka, bolesti a kŕče.

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Dátum recenzie
Chudnutie s PROTISSIMO
Bielkoviny a ich benefity
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Tagy:, , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár