Fakty o omega mastných kyselinách

Je veľmi smutné, že propaganda potravinárskych koncernov je taká silná, že dokonca aj niektoré vyhlásenia oficiálnych inštitúcií a výsledky vedeckých štúdií sú pravdepodobne motivované silným spozoringom zo strany týchto spoločností, ktoré pravdepodobne za nemalú úplatu zmanipulujú aj vedecké autority. Človek, ktorému ide o zdravie seba a svojej rodiny má veľmi sťaženú situáciu, pretože ani po prečítaní odborného názoru, ktorý je podložený výsledkom štúdie nemá istotu, že tento názor vychádza naozaj z najnovších výskumov, ktorých výsledky neboli nijako ovplyvnené.

Tento článok nechce propagovať žiadne konšpiračné teórie, pravdou však ostáva, že je potrebné vyvinúť v rámci samoštúdia oveľa väčšie úsilie, aby sme mali istotu, že to čo jeme je naozaj to čo prospieva nášmu zdraviu a odráža pravdivé výsledky relevantných štúdií a nie je to len výsledok škodlivých odporúčaní pár seriózne sa tváriacich, ale zaplatených a zavádzajúcich štúdií. Tento problém je aktuálny, čo sa týka odporúčaní ohľadom omega kyselín.

Omega3-6

Fakty o omega mastných kyselinách

Čo sú vlastne tuky?

Tuky sú vo vode nerozpustné látky, ktoré sú v ľudskom organizme nevyhnutné. Sú základnou stavebnou súčasťou všetkých bunkových membrán, majú kľúčovú úlohu v regulácii obrovského množstva dôležitých procesov v organizme. Jeden príklad za všetky je tvorba steroidných hormónov z cholesterolu. Podľa chemického zloženia sa tuky rozdeľujú na nasýtené (SAFA), mononenasýtené (MUFA) a polynenasýtené (PUFA).

Známe omega mastné kyseliny patria do kategórie PUFA.

Medzi omega 3 kyseliny patrí:

  • kyselina alfa linolénová (ALA), ktorá je jedinou omega 3 kyselinou, ktorá sa nachádza v rastlinách.
  • v živočíšnych zdrojoch sa nachádza eikosapentaénová (EPA) a dokosahexaénová kyselina (DHA) – ryby, planktón.

Medzi omega 6 patria:

  • kyselina linolénová (LA) – slenčnicový olej
  • kyselina arachidónová (AA) – pečeň, vaječné žĺtko.

 

Najdôležitejšie pre naše zdravie sú EPA a DHA. Veľa ľudí sa domnieva, že omega kyseliny sú synonymom zdravia, a preto ich môžu ľubovoľne konzumovať v akomkoľvek pomere. Pravda je však iná.

Existuje veľa chybných odporúčaní, ktoré nabádajú, aby sme v záujme svojho zdravia zvýšili konzumáciu omega 6 mastných kyselín. Tieto odporúčania často citujú rôzne autoritatívne organizácie akou je aj  AHA (American Heart Association), čo je veľmi mätúce.

Je pravda, že omega 3 aj omega 6 kyseliny sú esenciálne a teda nevyhnutné pre život, je však veľmi dôležité, aby boli konzumované v správnom pomere, ktorý je ideálne 1:1 maximálne 1:3 v prospech omega 6.

Klasická strava v rozvinutých krajinách má tento pomer posunutý do hodnôt 1:30 – 1:50 v prospech omega 6 mastných kyselín, čo už môže spôsobovať závažné zdravotné problémy. Je takmer nemožné pri klasickom stravovaní dosiahnuť nedostatočný príjem omega 6 kyselín.

Na druhej strane práve deficit omega 3 kyselín je bežný. Existuje viac ako 2.000 vedeckých štúdií, ktoré hovoria o rôznych zdravotných komplikáciách v súvislosti s deficitom omega 3 mastných kyselín.

Odporúčania zvýšiť príjem margarínov a rastlinných olejov (omega 6) sú teda úplne postavené na hlavu. Pre optimalizáciu omega 6 a 3 pomeru je preto najvhodnejšie sa vyhýbať potravinám s vysokým zdrojom omega 6 kyselín a zvýšiť príjem potravín, ktorý tento pomer optimalizujú ako extra panenský olivový olej, avokádo, kokosový olej, organické maslo atď. Zo suplementov je najlepším zdrojom omega 3 mastných kyselín krilový(planktónový) olej.

Tuky vo všeobecnosti získali veľmi zlú publicitu, ale najnovšie výskumy hovoria, že väčšina zdravotných komplikácií, ktoré boli roky pripisované tukom sú v skutočnosti spôsobené nadmernou konzumáciou cukrov.

Najnovšie trendy smerujú k tomu, že o pár rokov (na Slovensku možno o pár desiatok rokov) bude etablovaný názor, že zdravé formy tukov sú živiny, ktorých musíme v záujme zachovania a zlepšenia zdravia počas dňa prijať najviac v porovnaní s bielkovinami a cukrami. Samozrejme v správnom pomere, čo je kľúčové. Vo svetle nových poznatkov, sú dokonca aj potraviny ako maslo alebo slanina, ktorých sa aj dnes mnohí nutriční “odborníci”  boja ako čert kríža, považované za zdravú potravinu, ak je samozrejme dodržaný správny pomer k ostatným formám tukov.
 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Dátum recenzie
Chudnutie s PROTISSIMO
Fakty o omega mastných kyselinách
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Tagy:, , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár