Glykemická nálož. Viete, o čom hovoríme?

Glykemický index je parameter, o ktorom sa popísalo veľmi veľa článkov na serióznych fórach, ale aj na rôznych pochybných stránkach, ktoré sa vydávajú za odborné v oblasti výživy. Veľa ľudí, ktorí tento termín používajú často vôbec netušia, čo sa pod ním skrýva. Druhá skupina ľudí pozná jeho význam aj praktickú aplikáciu pri zostavovaní rôznych jedálničkov a nutričných odporúčaní. Najmenej početná je skupina ľudí, ktorí poznajú princíp a praktickú aplikáciu glykemického indexu, avšak oproti predchádzajúcej skupine vnímajú tento parameter v širšom kontexte, pretože sú oboznámení aj s ďalšími parametrami, ktoré s glykemickým indexom úzko súvisia a ich znalosť je nevyhnutná pre správnu interpretáciu glykemického indexu jednotlivých potravín a pre zostavovanie kvalitných výživových odporúčaní. Takýmto parametrom je glykemická nálož.

Glykemická nálož

Glykemická nálož

Glykemická nálož (glycemic load, GL) klasifikuje potraviny s obsahom sacharidov z hľadiska ich obsahu v bežnej porcii. Glykemický index nám hovorí, ako rýchlo sú sacharidy obsiahnuté v danom jedle strávené a vstrebané do krvi a teda ako rýchlo po ich konzumácii stúpa hladina glukózy v krvi (glykémia), avšak nezohľadňuje bežnú porciu. Glykemický index nám teda neposkytuje informáciu, koľko sacharidov v danom jedle skonzumujete. Typickým príkladom je červený melón. Napriek tomu, že má vysoký glykemický index, jeho glykemická nálož je nízka, pretože obsahuje veľa vody, a preto bežná porcia veľa sacharidov neobsahuje. Glykemická nálož je preto oveľa lepším indikátorom toho ako veľmi má dané jedlo vplyv na hladinu krvného cukru. Ďalšou výhodou glykemickej nálože je fakt, že je možné ju určiť nie len pre konkrétne jedlo, ale aj pre všetky jedlá skonzumované v danom časovom rozmedzí, a preto nám poskytuje jasnejší prehľad o tom, aké je celkové množstvo skonzumovaných sacharidov napríklad počas dňa, čo nám umožňuje optimalizovať svoj denný príjem sacharidov.

Zjednodušene je možné povedať, že keby ste vôbec netušili čo je glykemický index, ale riadili by ste svoj denný príjem sacharidov výlučne podľa glykemickej nálože, urobíte pre svoje zdravie viac ako keď budete čisto mechanicky vylučovať všetky potraviny s vysokým glykemickým indexom napriek tomu, že pri konzumácii bežnej porcie majú iba minimálny vplyv na hladinu krvného cukru.  Ten, kto sa riadi iba glykemickým indexom môže kvôli nevedomosti vylučovať zo svojho jedálnička aj prospešné potraviny ako napríklad niektoré druhy ovocia a zeleniny (melón, mrkva atď.).

Vo svetle týchto pre mnohých možno nových informácii je potrebné prehodnotiť a neustále zdokonaľovať svoje poznatky z oblasti optimálnej výživy, ak to so zlepšovaním Vašej kondície, estetickej stránky a zdravia myslíte naozaj vážne.
 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Glykemická nálož. Viete, o čom hovoríme?
Názov článku
Glykemická nálož. Viete, o čom hovoríme?
Popis
Glykemický index je parameter, o ktorom sa popísalo veľmi veľa článkov na serióznych fórach, ale aj na rôznych pochybných stránkach, ktoré sa vydávajú za odborné v oblasti výživy.
Autor

Tagy:,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár