Je sušené ovocie zdravé či nezdravé?

Rôzne zdroje uvádzajú rozličné informácie a prikláňajú sa k rôznym záverom. Mnohí nutriční poradcovia považujú sušené ovocie za zdravý snacking, kým iní ho považujú za obdobu sladkých cukríkov. Aká je teda pravda o sušenom ovocí? Je sušené ovocie zdravé či nezdravé pre nás? V našom článku sa Vám posnažíme detailne priblížiť klady a zápory sušeného ovocia. Poďme teda na ne…

Susene slivky

Je sušené ovocie zdravé či nezdravé?

Čo je sušené ovocie?

Začnime najprv tým, čo je sušené ovocie. Väčšina z nás ho pozná veľmi dobre. Zrelé ovocie prichádza pri sušení o väčšinu obsahu vody. Zrelé ovocie sa “usuší” a vznikne tak sušené.

Prirodzeným procesom sušenia ovocia je aj jeho zmenšovanie oproti pôvodnej veľkosti toho zrelého. Sušené ovocie však vydrží oveľa dlhšie ako čerstvé zrelé ovocie a je preto možné ho mať k dispozícii takmer stále.

Najbežnejšie a najviac predávané sušené ovocie je v podobe hrozienok, ďatlí, sliviek, fíg a marhúľ. Ostatné druhy akým je napríklad ananás, banán, jablko atď. bývajú často k dispozícii vo forme kandizovaného ovocia, teda s obsahom pridaného cukru.

 

Sušené ovocie je plné vlákniny, antioxidantov a stopových prvkov

Samotné sušené ovocie má vysokú nutričnú hodnotu. Sušené ovocie obsahuje takmer rovnaké množstvo nutrientov ako to čerstvé. Ak porovnáme hmotnosť čerstvého a sušeného ovocia, tak sušené ovocie obsahuje až 3,5 násobne viac vlákniny, vitamínov a minerálov ako čerstvé ovocie.

Preto jedna porcia môže poskytnúť vysoké percento odporúčaného denného príjmu mnohých vitamínov a minerálov, akým je napríklad aj kyselina listová.

Z druhej strany je zas obsah vitamínu C vo veľkej miere znížený pri sušenom ovocí v porovnaní s čerstvým.

Sušené ovocie vo všeobecnosti obsahuje veľa vlákniny a je vynikajúcim zdrojom antioxidantov, špeciálne polyfenolov. Polyfenolové antioxidanty majú niekoľko pozitívnych účinkov na naše zdravie. Zlepšujú prietok krvi, zlepšujú trávenie, znižujú oxidačné poškodenie a znižujú riziko mnohých ochorení.

Mnohé štúdie preukázali, že ľudia, ktorí konzumujú sušené ovocie mávajú nižšiu hmotnosť a zároveň prijímajú oveľa viac nutrientov, ako ľudia, ktorí sušené ovocie vôbec nekonzumujú.

 

Sušené ovocie a jeho benefity

Sušené ovocie

Hrozienka sa získavajú z hrozna. Obsahujú množstvo vlákniny a draslíka. Patria medzi potraviny s nízkym až stredným glykemickým indexom a k potravinám s nízkym inzulínovým indexom. To znamená, že po konzumácii hrozienok, by nemala kolísať hladina cukru v krvi alebo inzulínu. Hrozienka znižujú krvný tlak, zlepšujú hladinu cukru v krvi, znižujú zápaľové markery a cholesterol.

Sušené slivky patria medzi prírodné laxatíva (preháňadlá). Pri zápche stačí iba 5 kúskov a príznaky by sa mali zmierniť. Sú bohaté na vlákninu, beta-karotén a vitamín K. Sušené slivky pomáhajú predchádzať srdcovým ochoreniam a rakovine. Sú bohaté na minerály, ktoré pomáhajú bojovať proti osteoporóze.

Ďatle prinášajú benefity hlavne tehotným ženám. Sú sladké, zároveň obsahujú veľa vlákniny, draslíka, železa a niektorých rastlinných látok. Zo všetkých sušených ovocí, obsahujú najviac antioxidantov a majú nízky glykemický index. Štúdie preukázali benefity pravidelnej konzumácie ďatlí v tehotenstve žien. Konzumácia ďatlí v posledných týždňoch tehotenstva uľahčuje lepšie roztiahnutie krčka maternice. Štúdia, ktorá sa vykonala prišla k záveru, že len 4 % žien s pravidelnou konzumáciou ďatlí musela mať indukovaný pôrod, oproti 21 % žien, ktoré ďatle nekonzumovali vôbec. V súčasnosti sa vykonávajú výskumy v liečbe mužskej neplodnosti v spojitosti s konzumáciou ďatlí. Zatiaľ však výsledky výskumov neboli zverejnené.

Sušené ovocie obsahuje menej prirodzenej vody ako čerstvé, čo sme spomenuli už na začiatku nášho článku. Z druhej strany však sušené ovocie obsahuje oveľa viac kalórií a cukru v podobe glukózy a fruktózy. Až 22 – 50 % cukru v sušenom ovocí je fruktóza. Všetci dobre vieme, že množstvo konzumácie fruktózy má negatívne účinky na naše zdravie. V prvom rade vedie zvýšená konzumácia fruktózy k priberaniu, zvyšuje sa riziko cukrovky typu 2 a zvyšuje sa aj riziko srdcovo-cievnych ochorení. Už len malá porcia hrozienok obsahuje 85 kalórií, z ktorých väčšina pochádza práve z cukru.

Vzhľadom na to, že je sušené ovocie veľmi sladké, žiada sa nám ho zjesť veľké množstvo. A práve zvýšená konzumácia sladkého vedie k neželanému kalorickému príjmu!

Aby ste sa vyhli konzumácii nezdravého sušeného ovocia, zabudnite na to, ktoré obsahuje pridaný cukor alebo nejaký sirup pred sušením. Veľakrát sme už písali o negatívnych dopadoch konzumácie rafinovaného cukru, vedúceho k obezite, srdcovo-cievnym ochoreniam a dokonca k rakovine. Sušenému ovociu s pridaným cukrom sa vyhnete len tak, že si pozorne prečítate zloženie a nutričné informácie na príbalovom letáku. Existuje nekonečné množstvo názvov a pomenovaní cukru, ktoré potravinársky priemysel používa, len aby nás zaviedol, že daný produkt neobsahuje cukor. Ak neviete, ktoré pomenovania sa používajú najčastejšie, pozrite si náš článok 47 rôznych pomenovaní cukru.

Niektorí výrobcovia pridávajú do sušeného ovocia konzervačné látky, ktoré robia sušené ovocie viac lákavé na pohľad a ktoré zachovávajú svoju farbu po dlhý čas. Najviac sa používajú konzervanty pri farebnom ovocí, ako sú marhule alebo hrozienka. Aby ste sa vyhli týmto nezdravým sušeným ovociam, vyberajte radšej tie, ktoré sú na pohľad hnedé až šedé, ako tie ktoré sú krásne svetlo sfarbené!

 

Záver k sušenému ovociu

Tak ako všetky potraviny, aj sušené ovocie má svoje klady a aj zápory. Obsahuje množstvo vlákniny, nutrientov a antioxidantov potrebných pre ľudský organizmus, no z druhej strany obsahujú aj množstvo cukru a kalórií, ktoré spôsobujú priberanie. Vzhľadom k týmto skutočnostiam, odporúčame konzumáciu sušeného ovocia v menších množstvách. Sušené ovocie je na míle vzdialené od zdravého a nutrične vyváženého jedla, ale je oveľa zdravšie ako sú čipsy alebo iné priemyselne spracovávané jedlá.

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Dátum recenzie
Chudnutie s PROTISSIMO
Je sušené ovocie zdravé či nezdravé?
Hodnotenie autora
31star1star1stargraygray

Tagy:, , , , , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár