Káva je najväčším zdrojom antioxidantov!

Niektorí bez kávy nevedia začať ani deň, iní ju nepotrebujú vôbec, niektorí veria, že je zdravá a povzbudzujúca a iní zas, že je škodlivá. Aká je pravda o káve? Po rôznych štúdiách sa zistila priama súvislosť konzumácie kávy a jej pozitívnych účinkoch, čo sa týka redukcie rizika diabetu druhého typu, ochorení pečene, Alzheimerovej choroby a podobne. Je ale káva najväčším zdrojom antioxidantov, ako tvrdia štúdie? V skutočnosti tie potvrdili, že káva poskytuje oveľa viac antioxidantov, ako iné skupiny potravín! Poďme teda na fakty…

Kava

Káva je najväčším zdrojom antioxidantov na svete!

Kolega MUDr. Martin Klein vo svojom článku “Všetko čo potrebujete vedieť o antioxidantoch” uviedol nasledujúci fakt:

“Voľné radikály sú nestabilné elektricky nabité molekuly, ktoré veľmi ľahko reagujú s molekulami v bunke (napr. DNA), ktoré môžu poškodiť. Proces tvorby voľných radikálov je prirodzený a nie je možné sa mu vyhnúť. Preto ľudský organizmus našiel spôsob, ako toto nežiadúce pôsobenie eliminovať. Práve k tomuto účelu slúžia antioxidanty.”

Antioxidanty sú predurčené na to, aby eliminovali nežiadúce produkty oxidačných reakcií, ktoré môžu viesť k oxidačnému stresu, rakovine a iným závažným ochoreniam. Sú teda veľmi dôležité pre náš ľudský organizmus a naše zdravie.

Káva obsahuje veľké množstvo niektorých druhov antioxidantov, akým je hydrocinamická kyselina a polyfenoly. Hydrocinamická kyselina veľmi efektívne neutralizuje voľné radikály a chráni pred oxidačným stresom. Následne polyfenoly obsiahnuté v káve pomáhajú predchádzať mnohým ochoreniam.

 

Zdroje antioxidantov

Väčšina ľudí skonzumuje za deň okolo 1-2 gramy antioxidantov. Primárne sa nachádzajú v nápojoch akými sú káva či čaj. Nápoje sú momentálne oveľa väčším zdrojom antioxidantov hlavne v západných kultúrach, ako tie, ktoré ľudia konzumujú v jedle. Na porovnanie až 79% antioxidantov pochádza z nápojov a len 21% pochádza z potravy.

V jednej zo štúdií vedci skúmali množstvo antioxidantov v rôznych potravinách a v rôznych veľkostiach ich porcií. Káva skončila na šiestom mieste, hneď po tmavo sfarbenom ovocí akým je čučoriedka a baza. Avšak na rozdiel od malého množstva populácie, ktorá pravidelne konzumuje napríklad tieto plody je oveľa viac zaužívanejšia konzumácia niekoľkých šálok kávy v priebehu dňa. A práve pre tieto dôvody sú celkové antioxidanty obsiahnuté v káve oveľa väčším zdrojom a ďaleko presahujú spomenuté zdravé plody a to dokonca aj napriek veľkosti skonzumovanej porcie, kedy pri čučoriedkach stačí oveľa menšia porcia s vyšším zastúpením antioxidantov ako tomu je pri káve.

Nórske a fínske štúdie práve z viacerých uhlov pohľadu dospeli k záveru, že káva je najväčším zdrojom antioxidantov na svete, pretože poskytuje až 64% z jej celkového príjmu!

Priemerná konzumácia kávy za deň je približne 450 až 600 ml, teda 2 až 4 šálky za deň. Fínsku štúdiu si môžete pozrieť tu a nórsku zas tu.

Rovnako štúdie vykonané v Japonsku, Poľsku, Španielsku a vo Francúzsku dospeli k rovnakému záveru, že konzumácia kávy je najväčším zdrojom antioxidantov.

 

Káva a jej účinky na zdravie

Viackrát sme už spomenuli, že káva má blahodárne účinky na naše zdravie a redukuje riziko mnohých ochorení. Napríklad kávičkári majú až o 23-50% nižšie riziko ochorenia na cukrovku druhého typu. Rovnako pozitívne účinky má káva na pečeň, čo preukázalo mnoho štúdií. O redukcii rizika ochorenia na rakovinu či cirhóze pečene nehovoriac.

Pravidelná konzumácia kávy znižuje riziko Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby až o 32 – 65 %! Štúdie dokonca dospeli k záverom, že konzumácia kávy je prospešná aj pre mentálne zdravie človeka. Je oveľa menej depresívny, ako človek, ktorý kávu nepije vôbec.

Samozrejme treba ju konzumovať s mierou ako všetky potraviny a nápoje.

 

Sú antioxidanty v káve porovnateľné s tými v ovocí a zelenine?

Existuje množstvo antioxidantov a káva je ich veľmi dobrým zdrojom. Napriek tomu, že neobsahuje rovnaké antioxidanty ako čerstvé ovocie a zelenina, ale z komplexného hľadiska a vplyvu na zdravie je káva najväčším zdrojom antioxidantov pre ľudský organizmus. Samozrejme treba dbať na to, aby antioxidanty z kávy neboli Vašim jediným zdrojom antioxidantov, ale aby ste konzumovali a prijímali aj tie, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine!

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Tagy:, , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár