Metódy ako zrýchliť metabolizmus a udržať si telesnú hmotnosť

Cieľom každej snahy o redukciu telesnej hmotnosti nie je len samotný úbytok tukového tkaniva, ale najmä udržanie tohto úbytku na trvalo. Akýkoľvek redukčný program by mal byť efektívny a zároveň nastavený tak, aby po jeho skončení bol počet zredukovaných kilogramov stabilný z dlhodobého hľadiska. To sa dá docieliť dobrým nastavením samotného redukčného programu, avšak rovnako dôležité je aj vzdelávanie a vedomosti ohľadom fungovania metabolizmu nadobudnuté počas trvania diéty a ich aplikácia do praxe v období po skončení redukcie. Cieľom tohto článku je preto rozšírenie Vašich vedomostí doplnením informácií ohľadom možností ako zrýchliť metabolizmus, ktoré ak si osvojíte a zúžitkujete, budete sa tešiť zo svojej vysnívanej postavy na trvalo.

Zdravý život

1. Konzumácia proteínov

Proteíny (bielkoviny) majú v porovnaní s ostatnými makroživinami (sacharidy, tuky) neporovnateľne vyšší termogénny efekt. TEF (thermogenic effect of food) – termogénny efekt potravy znamená, koľko energie organizmus spáli v procese trávenia konkrétnej skonzumovanej potravy. Okrem toho, že bielkoviny majú silný zasycovací efekt, na ich trávenie potrebuje telo oveľa viac energie ako na trávenie sacharidov a tukov. TEF bielkovín je cca 25 %, čo znamená, že 25% kalórii v každom grame skonzumovaných proteínov je spotrebovaných na ich trávenie. Cukry majú TEF 5%, tuky iba 3%. Je preto vhodné konzumovať zdravé proteíny kľudne aj v každom jedle.

 2. 5-6 malých jedál za deň

Po skončení diéty je vhodné dlhodobo zvoliť stravovací režim, ktorý pozostáva z 5 až 6 menších jedál za deň ako z klasických troch. Telo je naprogramované chrániť sa proti hladovaniu, a preto má tendenciu spomaliť metabolizmus a tých chrániť svoje energetické zásoby, ak vynechávame jedlá, najmä raňajky alebo máme dlhé intervaly medzi dvoma jedlami. Samozrejme, že je podstatný celkový počet skonzumovaných kalórii za deň, avšak ak si rozdelíme množstvo potravy, ktoré máme skonzumovať za deň v záujme udržania hmotnosti, na 5 až 6 menších porcií, vyhneme sa spomaľovaniu metabolizmu a zároveň zabezpečujeme, že neostaneme počas dňa hladní. Tým sa znižuje riziko prejedania sa.

 3. Obmedziť konzumáciu rafinovaných potravín

Dobrým príkladom sú obilniny. Produkty z celozrnných obilnín rovnako zrýchľujú metabolizmus práve spomínaným TEF. Produkt z celého zrna má jednak oveľa vyššiu nutričnú hodnotu vďaka živinám obsiahnutým v otrube a zároveň kladie vyššie nároky na proces trávenia a teda zvyšuje počet kalórii, ktoré organizmus počas trávenia spotrebuje. Vláknina obsiahnutá v týchto produktoch rovnako predlžuje proces trávenia. Priemyselná rafinácia obilného zrna (odstránenie obalu), ktorej výsledkom je sacharidový endosperm (vnútorná časť zrna) spôsobuje, že energiu, ktorú by mohol náš organizmus spáliť v procese trávenia tohto obalu nespotrebujeme, pretože prácu za náš tráviaci systém vykonal stroj, ktorý otrubu odstránil.

 4. Pitný režim

Nedostatočný pitný režim a následná dehydratácia je často príčinou návalov hladu, kedy sa organizmus mylne domnieva, že je hladný, pričom v skutočnosti je iba smädný. Dodržiavanie pitného režimu teda znižuje toto riziko. Štúdie dokazujú, že kvalitný pitný režim zároveň zrýchľuje metabolizmus. Dodržiavajte pitný režim min. 2 l vody denne. Podľa okolností (leto) aj viac.

5. Zelený čaj

Štúdie dokazujú, že pitie zeleného čaju zrýchľuje metabolizmus až o 4% v priebehu 24 hodín. Odporúča sa 3-5 šálok denne. Štúdie tiež naznačujú, že zelený čaj spomaľuje vstrebávanie tukov a potláča hlad.

6. Stres

Tento bod je asi najťažšie ovplyvniteľný. Je ale dokázané, že znížením stresu dochádza ku zrýchleniu metabolizmu.

7. Spánok

Kvalitný a dostatočne dlhý spánok síce nemá zásadný efekt na rýchlosť metabolizmu, ale má významný efekt na pocit hladu. Nedostatok spánku znižuje hladiny leptínu (hormón sýtosti) a zároveň zvyšuje hladiny ghrelínu (hormón hladu). Dodržiavaním kvalitného spánkového režimu teda znižujete riziko prejedania sa.

Jednotlivé body, ktoré sme si prešli tvoria komplexnú mozaiku dlhodobého udržania vysnívanej postavy, ktorá zabezpečí, že sa budete cítiť skvelo a zároveň budete zdraví.
 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Metódy ako zrýchliť metabolizmus a udržať si telesnú hmotnosť
Názov článku
Metódy ako zrýchliť metabolizmus a udržať si telesnú hmotnosť
Popis
Cieľom tohto článku je preto rozšírenie Vašich vedomostí doplnením informácií ohľadom možností ako zrýchliť metabolizmus, ktoré ak si osvojíte a zúžitkujete, budete sa tešiť zo svojej vysnívanej postavy na trvalo.
Autor

Tagy:, ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár