Prečo nebyť vegánom?

Hneď na začiatku by som chcel poznamenať, že nemám nič proti vegetariánom a vegánom! Môj článok nie je o posudzovaní a riešení druhu stravy, ktorú konzumujete. Chcel som Vám len dať pádne dôkazy a odpoveď na otázku, prečo nebyť vegánom a prečo by ste mali konzumovať aj mäso!

Samozrejme, ak niektorý druh mäsa nekonzumujete z etických či náboženských dôvodov, je to pochopiteľné, ale konzumáciu ostatných druhov mäsa by ste mali zvážiť. Vylúčenie živočíšnych bielkovín je totiž zdravie ohrozujúci stav…

Prečo nebyť vegánom

Prečo nebyť vegánom?

Ľudia sú všežravci a teda vyvinuli sme sa tak, že nám je prirodzené konzumovať živočíšne a aj rastlinné potraviny či produkty. Tvrdenie vegánov, že konzumácia potravín, akými sú ryby, vajcia, mliečne výrobky či samotné mäso sú pre ľudský organizmus nezdravé nie je úplne namieste a správne. Proti tomuto tvrdeniu mám nekonečný rad argumentov a hneď Vám ich prezradím.

Živočíšne potraviny človek konzumuje od nepamäti, nie stovky, tisícky, ale možno milióny rokov. Väčšina chronických ochorení akými sú nadváha, obezita, diabetes 2. typu, srdcovo-cievne ochorenia a rakovina sú pomerne nové ochorenia. Obviňovať teda “nové” zdravotné problémy a ochorenia z potravín, ktoré konzumujeme tak dlhý čas podľa mňa nedáva zmysel!

Nepochybujem o inteligencii väčšiny vegetariánov a vegánov. Veď väčšina z nich sa snaží urobiť tento svet lepším miestom na žitie. Ale existujú aj takí, ktorí klamú nielen seba samých, ale aj svoje okolie o svojej pravde zdravého stravovania vylúčením mäsa a jeho produktov. To už z môjho pohľadu nie je prijateľné.

 

Vegáni tvrdia, že červené mäso je škodlivé

Vegáni donekonečna omielajú slová, ako je červené mäso škodlivé a spôsobuje infarkt a cukrovku druhého typu.

Dve rozsiahle štúdie však tieto “vegánske” argumenty vyvracajú. Štúdia, ktorú vykonala Univerzita Harvard na nemalej vzorke 1.218.380 účastníkov a druhá európska štúdia na vzorke 448.568 účastníkov dospeli k záveru, že nenašli žiadnu spojitosť medzi priemyselne nespracovaným červeným mäsom a ochorením srdca, cukrovky alebo rizika predčasnej smrti. Spojitosť bola zistená iba pri priemyselne spracovávanom mäse!

Ak by Vás zaujímali štúdie, prvá bola vykonaná pod vedením Micha R. v roku 2010 a jej celú správu nájdete tu. Druhá bola vykonaná pod vedením Rohrmann S. v roku 2013 a nájdete ju tu.

 

Vegáni tvrdia, že z mäsa priberiete

Rovnako ako v prvom výroku, aj tu argumentujú vegáni, že z mäsa priberiete.

Toto tvrdenie nie je pravdivé, pretože vysokoproteínové diéty a rovnako aj mäso obsahujú množstvo bielkovín, ktoré pomáhajú pri redukcii hmotnosti, nie naopak! Naša vysokoproteínová diéta PROTISSIMO je tiež založená na tomto princípe. Pretože čím viac Váš organizmus cíti sýtosť, o to menej kalórií skonzumujete a zároveň bielkoviny zrýchľujú metabolizmus.

Mnohé štúdie potvrdzujú, že vysoký príjem proteínov vedie automaticky k chudnutiu. Takže mäso a hlavne chudé mäso, prípadne iné živočíšne produkty sú najlepším zdrojom kvalitných proteínov.

Dokazujú to aj štúdie z rôznych rokov. Pre viac info pozrite štúdiu Protein intake and energy balance, štúdiu A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations1,2,3 alebo štúdiu The effects of consuming frequent, higher protein meals on appetite and satiety during weight loss in overweight/obese men.

 

Vegáni tvrdia, že cholesterol skonzumovaný z potravín je nezdravý

Štúdie skúmali tento cholesterol a jeho vplyv na krvný cholesterol. Cholesterol obsiahnutý v potravinách môže mierne zvýšiť kvrný cholesterol u niektorých jedincov. Medzi 263.938 účastníkmi štúdie sa nezistila žiadna spojitosť medzi vajíčkami (obsahuje veľa cholesterolu) a rizikom srdcovo-cievneho ochorenia.

Toto tvrdenie potvrdzujú aj štúdie Dietary cholesterol provided by eggs and plasma lipoproteins in healthy populations a Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies.

 

Vegáni tvrdia, že nízkosacharidové potraviny sú nebezpečné

Viac ako 20 štúdií ukazuje, že nízkosacharidové potraviny vedú k efektívnemu chudnutiu a majú tendenciu zlepšovať mnoho zdravotných markerov ako je HDL cholesterol, triglyceridy, krvný tlak a hladinu cukru v krvi.

Čiže tvrdenie, že nízkosacharidové potraviny sú nebezpečné pre ľudský organizmus nie je namieste.

Potvrdzujú to štúdie, z ktorých vyberáme štúdiu Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors a štúdiu Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities.

 

Vegáni tvrdia, že nasýtené tuky zvyšujú cholesterol a spôsobujú ochorenia srdca

Práve naopak! Nasýtené tuky v skutočnosti zvyšujú HDL cholesterol (teda ten “dobrý”) a znižujú LDL cholesterol, čo je práve benefitom.

Štúdie z rokov 2010 a 2014 nenašli žiadnu spojitosť medzi nasýtenými tukmi a ochoreniami srdca.

Ich originál si môžete pozrieť tu:

 

Vegáni tvrdia, že zdravé benefity vegánskej stravy spočívajú vo vynechaní živočíšnych potravín

Vegánska strava je zdravá pretože eliminuje priemyselne spracovávané potraviny, rafinový cukor, rafinovú múku, trans tuky a zeleninové oleje. To je pravda. Ale to nemá nič spoločné s odstránením živočíšnych potravín zo stravy.

Aj tvrdenie, že vegáni sú v priemere zdravší ako tí, ktorí konzumujú aj iné potraviny je pravdivé. Ale pravdou nie je, že to spôsobujú živočíšne potraviny, ale priemyselne spracovávané! A to je rozdiel.

Štúdie to len potvrdzujú. Prvá z roku 1996 Dietary habits and mortality in 11,000 vegetarians and health conscious people: results of a 17 year follow up a druhá z roku 2007 How does the health and well-being of young Australian vegetarian and semi-vegetarian women compare with non-vegetarians?

 

Vegáni tvrdia, že všetky potrebné nutrienty získate z rastlín

Toto tiež nie je pravda, pretože existuje mnoho nutrientov, ktoré z rastlín nemôžete získať. V rastlinách nenájdete vitamín B12, Omega 3 mastné kyseliny a vitamín D3.

Samozrejme je ich možné skonzumovať zo suplementov, ale nie priamo z rastlín.

Štúdie preukázali, že až 83% vegánov nemá dostatok vitamínu B12. Rovnako majú menej vitamínu D ako nevegáni a to až o 74%. Omega 3 mastné kyseliny tiež majú menej až o 53-59% oproti “všežravcom” :)

Štúdie:

 

Vegáni tvrdia, že mlieko je zlé pre kosti

Mnohí vegáni sú toho názoru, že konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov prispieva k osteoporóze. Tvrdia to na základe toho, že proteíny sú kyselinotvorné. Samozrejme ak skonzumujete denne 2 litre mlieka, nie je to zdravé. Veď žiaden extrém nie je zdravý a správny.

Ale štúdie preukázali, že hoci konzumácia mlieka nie je nevyhnutná pre zdravie kostí, nie je jeho konzumácia zlá alebo dokonca poškodzujúca Vaše zdravie.

Jednou z takých štúdií je aj štúdia Dairy products, dietary calcium and bone health: possibility of prevention of osteoporosis in women: the Polish experience.

 

Na záver

Čo povedať na záver. Predpokladám, že nepotrebujete viac argumentov, prečo nebyť vegánom? Tých argumentov a skutočne podložených dôkazov štúdiami je oveľa viac, ale nebudem Vás tým zaťažovať. Tieto boli základné a myslím, že postačujúce :)

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Tagy:, , , ,

Jedna odpoveď k “Prečo nebyť vegánom?”

  1. Som vegetarián cca 5 rokov a vegán asi posledný rok a pol. Existuje mnoho opačných výskumov, ktoré dokazujú presný opak. Myslím si, že ak chceme zanechať niečo aj našim deťom, tak je nevyhnutné, aby väčšina ľudí prešla na rastlinnú stravu. Lebo ak si naštudujete, že väčšina plodín sa pestuje práve pre hospodárske zvieratá a sú väčším znečisťovateľom ako sú všetky autá na svete a že sa vďaka nim vyklčovala väčšina pralesov, aby bolo kde pestovať plodiny pre všetky tie zvieratá, je to nevyhnutnosť! Nepochybujem o tom, že by sme boli zdravší, šťastnejší a príroda by nám to tiež vrátila :) Ja už som aj zdravší, aj šťastnejší.. :) Netreba sa toho báť a človek si na to zvykne a keď zistí, že sa cíti omnoho lepšie, tak sa k mrtvemu mäsu už nikdy nevráti!

Pridaj komentár