Prečo potrebujeme v zime viac vitamínu D?

Krátke zimné dni stále pokračujú, aj keď sa pomaly, ale isto dni predlžujú. Napriek tomu by ste sa mali uistiť či máte dostatok vitamínu D. Chladné a krátke dni v zime môžu mať vplyv na naše zdravie a to poklesom príjmu práve vitamínu D, ktorý mnohí ľudia nazývajú aj ako “slnečný vitamín”. Slnečný vitamín preto, lebo ho získavame aj zo slnečného žiarenia. V zimnom období si ho však veľmi neužijeme a preto je potrebné ho dopĺňať inými formami oveľa viac, ako tomu je v jarných, letných a jesenných mesiacoch.

Slnko

Výskumy preukazujú, že najvyššie množstvo vitamínu D má náš organizmus v auguste, naopak vo februári ho máme najmenej. Až 42 percent obyvateľov Slovenska má v zimných mesiacoch deficit vitamínu D.

Vitamín D je nevyhnutný pre absorpciu vápnika pre zdravie našich kostí a výhody slnečného žiarenia sa prejavujú na naše telo aj mimo kostí. Vitamín D je totiž nevyhnutný pre imunitný systém a zvyšuje citlivosť na inzulín, náladu a svalovú silu. Pomáha znižovať aj viscerálny teda vnútrobrušný tuk a zároveň chráni pred autoimunitnými chorobami akými sú diabetes mellitus 1. typu, reumatoidná artritída a skleróza multiplex. Niektoré štúdie dokonca naznačujú, že nízke množstvo vitamínu D môže viesť k onkologickým ochoreniam a demencii.

Koľko vitamínu D je však dostatočné?

Odporúčané množstvo vitamínu D pre dospelého človeka je 600 jednotiek (15µg), ale mnohí odborníci sú toho názoru, že optimálne množstvo je medzi 1.000 až 1.200 jednotkami(25µg – 30µg).

Ako získať vitamín D?

Vitamín D je možné získať z viacerých zdrojov. Tým najjednoduchším je slnečné žiarenie, ale taktiež sa dá získať z potravín alebo doplnkov výživy.

Potraviny bohaté na vitamín D

Je veľmi ťažké skonzumovať odporúčané množstvo vitamínu D pochádzajúceho priamo z potravín. Medzi potraviny, ktoré obsahujú prirodzený vitamín D patrí napríklad Olej z treščej pečene, tučné ryby, vaječné žĺtky, pečeň a hríby. Menšie množstvá tohto vitamínu môžete nájsť aj v mlieku. Nižšie uvádzame zoznam potravín obsahujúcich vitamín D a jeho množstvá.

Potraviny obsahujúce vitamín D

  • 1 polievková lyžica oleja z treščej pečene | 1.360 jednotiek
  • 85 gramov lososa | 700 – 900 jednotiek v závislosti od druhu lososa
  • 85 gramov tuniaka | 150 jednotiek
  •  1 vajce | 40 jednotiek
  • 1 šálka sójového mlieka | 120 jednotiek
  • 1 šálka mlieka | 100 jednotiek
  • 150 ml jogurtu (niektoré ho neobsahujú vôbec) | 40 až 100 jednotiek
  • 1 šálka čerstvého pomarančového džúsu | 100 až 130 jednotiek

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Prečo potrebujeme v zime viac vitamínu D?
Názov článku
Prečo potrebujeme v zime viac vitamínu D?
Popis
Vitamín D je nevyhnutný pre absorpciu vápnika pre zdravie našich kostí, výhody slnečného žiarenia sa prejavujú na naše telo aj mimo kostí. Vitamín D je totiž nevyhnutný pre imunitný systém a zvyšuje citlivosť na inzulín, náladu a svalovú silu.
Autor

Tagy:, , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár