Rafinované potraviny a ich vplyv na naše zdravie

Veľa sa popísalo o „rafinovaných“ potravinách a ich vplyve na zdravie. Mnoho ľudí však presne nevie, čo sú to tie rafinované potraviny a prečo sú škodlivé. V tomto článku si túto problematiku ozrejmíme.
Rafinované potraviny

Rafinované potraviny sú tie, ktoré prešli procesom priemyselného spracovania. Spoločným menovateľom tejto širokej skupiny potravín je najmä strata veľkého množstva živín, ktoré prirodzene pred týmto procesom obsahovali. Vo všeobecnosti by sa dalo povedať že, konzumácia takýchto potravín pridáva zbytočne vysoké množstvo kalórii k dennému príjmu, avšak neposkytujú dostatočné množstvo živín, o ktoré prišli počas priemyselného spracovania.

Slovo „rafinovaný“ sa najčastejšie používa pre označenie zdrojov karbohydrátov najmä obilnín, ktoré su spracovávané týmto spôsobom. Obilniny sú priemyselne upravované najmä kvôli zlepšeniu chuti, konzistencie a iných vlastností, ktoré sú žiadúce pre konečného spotrebiteľa. Proces priemyselnej úpravy obilnín spočíva v odstraňovaní dôležitých častí zrna, ktoré sú bohatým zdrojom vitamínov, minerálov a vlákniny. Častokrát sa takto upravené plodiny spätne obohacujú železom a vitamínmi skupiny B, avšak vláknina sa späť nepridáva, čoho dôsledkom je nedostatočný príjem vlákniny pri konzumácií produktov z rafinovaných obilnín.

Celozrnné produkty sú vyrábané  (ako z názvu vyplýva) z celého zrnka (otruba, klíčok aj endosperm). Rafinované obilniny naproti tomu obsahujú iba endosperm semienka, ktorý síce obsahuje väčšinu sacharidov a proteínov, avšak iba malú časť vitamínov a minerálov. Medzi celozrnné potraviny patrí hnedá ryža, ovsené vločky, celozrnné cestoviny, celozrnný chlieb, atď.

Rafinované sú biela ryža, biely chlieb, krekery, praclíky, špagety, cornflakesy atď. Základnou charakteristikou rafinovaných uhlohydrátov je, že majú vysoký glykemický index. Glykemický index (GI) odráža rýchlosť vzostupu krvného cukru po požití takejto potraviny. Napríklad hnedá ryža má nízky GI – 50 v porovnaní s bielou ryžou, ktorá má veľmi vysoký GI – 87. Veľké množstvo jedál, ktoré bežne konzumujeme obsahuje rafinovaný cukor. Medzi tieto potraviny patria cukríky, sirupy, stolový cukor, koláče, sušienky, ovocné džúsy, zákusky a podobne.

Štúdia publikovaná v roku 2013 v americkom časopise pre preventívnu medicínu zistila, že cukrom sladené nápoje sú hlavnou príčinou zvýšeného kalorického príjmu a ich konzumácia je spájaná s vyšším príjmom ďalších rafinovaných potravín, napríklad pizza, fastfoody, sladkosti, atď.

Z uvedeného je zrejmé, že pri  snahe o redukciu telesnej hmotnosti alebo v prevencii diabetu druhého typu a iných ochorení je vhodné vo zvýšenej miere konzumovať uhlohydráty, ktoré neprebehli procesom priemyselného spracovania a zároveň obmedziť konzumovanie potravín z rafinovaných ingrediencií čo najviac.

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Rafinované potraviny a ich vplyv na naše zdravie
Názov článku
Rafinované potraviny a ich vplyv na naše zdravie
Popis
Veľa sa popísalo o rafinovaných potravinách a ich vplyve na zdravie. Mnoho ľudí však presne nevie, čo sú to tie rafinované potraviny a prečo sú škodlivé. V tomto článku si túto problematiku ozrejmíme.
Autor

Tagy:,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár