Sú banány zdravé?

Banány sú veľmi populárnym ovocím. V obchodoch sú dostupné po celý rok a vďaka svojmu tvaru sa dajú zabaliť napríklad aj deťom na desiatu. Sú ideálnym snackom na desiatu či olovrant.

Banány obsahujú množstvo nutrientov, hlavne vysoké množstvo vlákniny a antioxidantov. Avšak sú banány zdravé? Mnoho ľudí má obavy, či je banán zdravý, ak obsahuje toľko cukru a sacharidov. Ak patríte medzi nich, čítajte ďalej a dozviete sa pravdu :)

Banán

 

Sú banány zdravé?

Až 90% kalórií v banáne pochádza zo sacharidov. Čím je banán zrelší, tým viac cukru obsahuje. Nezrelý, teda zelený banán obsahuje veľa škrobu a rezistentného škrobu, kým zrelý, teda žltý banán obsahuje prevažne cukor, ktorý sa práve premieňa z tohto škrobu pri zretí ovocia.

Banány obsahujú slušné množstvo vlákniny, ale sú zároveň ovocím, ktoré obsahuje málo proteínov a tuku.

Samozrejme existuje mnoho druhov banánov, ktoré sa odlišujú nielen veľkosťou, ale aj farbou či obsahom cukru. Priemerný banán (120 g) obsahuje približne 105 kalórií a takéto množstvá nutrientov:

  • vitamín C – 11% odporúčanej dennej dávky (ODD)
  • vitamín B6 – 33% ODD
  • draslík – 9% ODD
  • horčík – 8% ODD
  • meď – 10% ODD
  • mangán – 14% ODD
  • vláknina – 3,1 gramu

Okrem vyššie spomenutých živín obsahujú banány antioxidanty vrátane dopamínu a katechínov.

 

Banány obsahujú množstvo vlákniny

Vláknina, ako už určite viete, prináša mnohé zdravotné benefity. Každý banán obsahuje okolo 3 gramov vlákniny, čím robia toto ovocie dobrým zdrojom vlákniny.

Tak ako som písal vyššie, čím je banán zrelší, obsahuje menej rezistentného škrobu. Ten však zlepšuje zdravie hrubého čreva, zvyšuje pocit sýtosti po konzumácii jedla, znižuje inzulínovú rezistenciu a znižuje hladinu cukru v krvi po jedle.

Banány obsahujú aj pektín, vlákninu, ktorá znižuje chuť do jedla a udržiava hladinu cukru v krvi. Banány prispievajú k ochrane proti rakovine hrubého čreva.

 

Ako banány vplývajú na chudnutie?

Štúdia vykonaná na obéznych ľuďoch trpiacich diabetom skúmala vplyv rezistentného škrobu na hmotnosť a inzulínovú citlivosť. Výsledky štúdií preukázali, že každodenná konzumácia 24 gramov škrobu z banánu počas 4 týždňov spôsobila schudnutie o približne 1,2 kilogramu a zároveň došlo k zlepšeniu inzulínovej citlivosti.

Iná štúdia zas dospela k záveru, že pravidelná konzumácia ovocia pomáha s chudnutím. Ovocie s vysokým obsahom vlákniny pomáha zostať dlhšie sýtymi a tým pádom znižuje chuť na mlsanie a ďalšie jedlo, čím logicky vedie aj k menšej konzumácii kalórií.

Pri nízkosacharidových diétach nie je úplne vhodná ich konzumácia, pretože obsahujú až 27 gramov sacharidov. No celkovo sú veľmi zdravé a vhodné nielen počas diéty, ale aj po jej skončení.

Ak by ste mali záujem o banánové smoothie podporujúce chudnutie, kliknite na náš recept tu.

 

Banány obsahujú množstvo draslíka

Banány sú hlavným potravinovým zdrojom draslíka. Jeden banán obsahuje približne 0,4 gramy draslíka, čo je až 9% ODD. Draslík je dôležitým minerálom, ktorý mnohým ľuďom chýba, resp. ho skonzumujú v nedostatočnom množstve. Draslík je kľúčovým pri kontrole tlaku krvi a na správnu funkciu obličiek.

Dostatočné množstvo skonzumovaného draslíka znižuje krvný tlak a pozitívne vplýva na zdravie srdca.

 

Banány obsahujú množstvo horčíka

Banány sú dobrým zdrojom horčíka. Stredný banán obsahuje až 8% ODD. Horčík je veľmi dôležitým minerálom pre ľudské telo. Vysoký príjem horčíka ochraňuje pred mnohými chronickými ochoreniami, akými je vysoký krvný tlak, srdcovo-cievne ochorenia a diabetes druhého typu.

Horčík taktiež hrá dôležitú úlohu pri zdraví kostí.

 

Sú banány bezpečné pre diabetikov?

Názory na to, či sú banány bezpečné pre diabetikov sa líšia v závislosti od toho, aké veľké množstvo škrobu a cukru obsahujú. Avšak, banány patria medzi potraviny s nízkym až stredným glykemickým indexom, ktoré teda udávajú ako daná potravina vplýva na zvýšenie cukru v krvi po skonzumovaní jedla.

Banány majú glykemický index v rozpätí 42 až 62, ktorého hodnota je závislá na zrelosti banánu.

Konzumácia malého množstva banánov by teda mala byť bezpečná pre ľudí s diabetom. Avšak ľudia trpiaci cukrovkou by sa mali vyvarovať konzumácii veľkého množstva zrelých banánov a najmä tých veľmi zrelých.

 

Majú banány nejaký negatívny vplyv na naše zdravie?

Z výsledkov štúdií sa zdá, že nemajú banány výrazne negatívny vplyv na naše zdravie. Avšak ľudia, ktorí sú alergickí na latex môžu byť zároveň alergickí aj na banány.

Štúdie preukázali, že 30 až 50% ľudí trpiacich alergiou na latex sú zároveň citliví aj na banány a niektoré iné rastlinné plody.

 

Na záver…

Ako väčšina ovocia, aj banány sú veľmi zdravé. Obsahujú množstvo nutrientov od vlákniny, draslíka, vitamínov až po antioxidanty. Tieto nutrienty sú potrebné pre celkové zdravie ľudského organizmu. Preto odpoveď na našu otázku, či sú banány zdravé je jednoduchá. Áno, banány sú zdravé :)

 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Sú banány zdravé?
Názov článku
Sú banány zdravé?
Popis
Sú banány zdravé? Mnoho ľudí má obavy, či je banán zdravý, ak obsahuje toľko cukru a sacharidov. Ak patríte medzi nich, čítajte ďalej a dozviete sa pravdu
Autor

Tagy:, , , , , , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár