Sú cereálie zdravé alebo nezdravé?

Cereálie sú jednoduché a rýchle na prípravu, chutia skvele a obľubujú ich nielen deti, ale aj dospelí. Sú proklamované ako zdravé jedlo, ale viete naozaj či sú cereálie zdravé alebo nezdravé? Odhaľte s nami pravdu v našom článku…

 

Cereálie

Sú cereálie zdravé alebo nezdravé?

Cereálie, ktoré bežne dostať v obchodoch sú vyrábané z priemyselne spracovávaného obilia. Najčastejšie ich konzumujeme s mliekom, jogurtom, ovocím a orechmi. Miska s cereáliami je teda obohatená aj o potrebné vitamíny a minerály.

Lenže väčšina cereálií obsahuje pridaný cukor, ktorý ako viete je jedným z najhorších surovín v stravovaní dnešnej doby. Cukor nám spôsobuje nielen nadváhu a obezitu, ale aj rôzne iné ochorenia, často vedúce až k smrti.

Mnoho ľudí konzumuje sladké potraviny, obohatené o tieto priemyselne spracovávané cukry na dennej báze a v enormných množstvách. Ak patríte medzi tých, ktorí si dávajú pozor a nejedia tento cukor hlava nehlava, môžete ho práve nechtiac konzumovať dennodenne vo forme raňajok a to priamo v cereáliách.

Tie totiž obsahujú vysoké množstvo priemyselne spracovávaného cukru. Väčšina cereálií obsahuje ako druhú alebo tretiu surovinu pridaný cukor.

Začiatok dňa s takýmito raňajkami potom nie je úplne to najzdravšie čo pre seba a svoje telo urobíte. Konzumáciou takýchto cereálií dosiahnete iba zvýšenie hladiny cukru v krvi a zvýšenie hladiny inzulínu. O pár hodín neskôr hladina cukru v krvi rýchlo klesne a Váš organizmus bude vyžadovať ďalšie a ďalšie jedlo s vysokým obsahom sacharidov, ktoré bude viesť k opakovanému prejedaniu sa a nikdy nekončiacemu pocitu hladu po niekoľkých minútach od konzumácie takéhoto jedla.

Prebytok konzumácie cukru tak môže viesť k zvýšeniu rizika ochorenia na cukrovku typu 2, srdcovocievnym ochoreniam a aj rakovine.

 

Cereálie obsahujú často zavádzajúce označenia

Cereálie sú vo všeobecnosti označované za zdravú potravinu. Aj ich obal nás často zavádza a proklamuje, aké sú zdravé a nutrične bohaté na všetky vitamíny a minerály.

Najčastejšie zavádzajúcimi označeniami sú “nízkotučné” a “celozrnné”.

Avšak po detailnom preskúmaní zoznamu použitých surovín zistíte, že dané cereálie obsahujú často rafinovaný cukor a obilniny.

Tieto cereálie sú potom nezdravé a nie zdravé, ako ich výrobca označí, len aby Vás zmiatol. Viete, najväčším problémom týchto nezdravých potravín nie je fakt, že obsahujú nezdravé suroviny, ale fakt, že Vás zavádzajú a vo väčšine im uveríte a mylne sa domnievate, že označenie “bio” je automaticky bio. No nie je tomu tak.

Štúdie, ktoré sa zaoberali spotrebiteľským správaním pri výbere potravín dospeli k záverom, že potraviny vyberáme nie podľa ich zloženia surovín, ale často podľa týchto veľkých “tagov”, akými sú “fit”, “nízkotučné”, “bio” a podobne.

Myslite však na to, že marketingoví manažéri potravinového priemyslu si to uvedomujú a preto Vás ľahko chytia do pasce.

Vy sa mylne domnievate, že konzumujete zdravé cereálie, ale od zdravého majú často ďaleko.

 

Cereálie sú zacielené na deti

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo väčšina obalov cereálií je zacielená na deti? Nuž prečo asi?

Krásny a grafikou nabitý dizajn obalu, ktorý obsahuje často postavičky z rozprávok upriamuje pozornosť detí. Táto pozornosť potom vedie k asociácii, že cereálie sú spojené so zábavou a zdravým jedlom.

Štúdie preukázali, že preferencia jedál u detí má priamy súvis s populárnymi rozprávkovými postavičkami, ktoré sa nachádzajú na obaloch týchto potravín.

Rodičia, aby sa zbavili “fňukania” detí, že túžia po takých cereáliách, často bez rozmýšlania, len aby bol kľud, hodia cereálie do košíka a od konzumácie “zdravého” jedla je len na krok.

Veď dieťa nedostane iba “zdravé” jedlo, dostane aj hračku. No nie je to úžasné? Áno, pre producentov týchto potravín áno, ale pre zdravie Vás a Vašich detí, rozhodne nie!

 

Máte prestať konzumovať cereálie?

Teraz nehovorím, že máte prestať jesť cereálie úplne, alebo že by boli všetky nezdravé. Vyberajte však také, ktoré obsahujú na jednu porciu najmenej 3 gramy vlákniny, teda také množstvo, ktoré Vás zasýti na dlhší čas. Rovnako vyberajte tie, ktoré neobsahujú rafinovaný cukor a obilniny.

Dávajte však pozor aj na veľkosť porcií. Pri cereáliách sa čato ľudia domnievajú, že z nich môžu skonzumovať neobmedzené množstvo.

Vždy ignorujte “zdravé” proklamácie na prednej strane obalu cereálií a vždy skontrolujte obsah použitých surovín.

Ako už zaiste viete, proteíny predlžujú sýtosť a redukujú Vašu chuť do jedla. Pri výbere cereálií vyberajte také, ktoré obsahujú aspoň 5 až 10 gramov na jednu porciu.

Na záver

Existuje množstvo zdravších raňajok, akými sú cereálie. No, ak si bez nich nedokážete predstaviť začiatok dňa, vyberajte aspoň také, ktoré obsahujú minimum cukru a vysoký obsah vlákniny a bielkovín.

Avšak príprava zdravších raňajok Vám nezaberie oveľa viac času, ako nasypať cereálie do misky a zaliať ich mliekom.

Odporúčame skôr nutrične vyvážené raňajky, ako konzumovať cereálie. Je len na Vás ako sa zajtra ráno rozhodnete a po akých raňajkách siahnete :)

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia konzultacia

Objednať konzultáciu

 

Sumár
Sú cereálie zdravé alebo nezdravé?
Názov článku
Sú cereálie zdravé alebo nezdravé?
Popis
Cereálie sú rýchle na prípravu, chutia skvele a obľubujú ich nielen deti, ale aj dospelí. Ale sú cereálie zdravé alebo nezdravé? Aká je pravda? Čítajte...
Autor

Tagy:, , , , ,

Jedna odpoveď k “Sú cereálie zdravé alebo nezdravé?”

  1. Pekne ste to napísali.. Ráda som zablúdila na tento web 😀

Pridaj komentár