Vplyv nádváhy na zdravie, možnosti kontroly telesnej hmotnosti

V poslednom období dochádza v krajinách západnej, strednej Európy a USA v dôsledku životného štýlu, sedavom spôsobe života, kalorickej strave, málo pohybu k nárastu nadváhy až obezity.

Obezita

Obezita je nadmerné uloženie tuku v organizme v dôsledku pozitívnej energetickej bilancie, teda príjem je väčší ako výdaj. Telesná hmotnosť sa v súčasnosti posudzuje na základe BMI indexu, teda Body Mass Indexu, ktorý sa vypočíta tak, že hmotnosť v kilogramoch sa vydelí výškou v metroch na druhú.

BMI = (hmotnosť v kg) : (telesná výška v m)2

O nadváhe hovoríme, ak je BMI 20-25, o obezite hovoríme ak je BMI nad 30. Nebezpečná je tzv. abdominálna obezita, ktorá sa určuje na základe merania obvodu pása. Ak má žena obvod pása viac ako 80 cm a muž viac ako 90 cm hovoríme o abdominálnej obezite.

Príčinou nadváhy až obezity je kombinácia väčšieho energetického príjmu, nedostatku pohybu, dedičných vplyvov, psychických vplyvov a spôsobu výživy v detstve. Navyše s pribúdajúcimi rokmi telo znižuje spotrebu energie, spomaľuje sa metabolizmus a tak naberáme kilá i napriek tomu, že nezačneme viac jesť. Preto s vekom pribúda počet ľudí s nadváhou a obezitou. Po 55 roku života má normálnu hmotnosť iba 7 % žien a 14 % mužov. Nadváha a obezita nie je problém iba estetický, ale hlavne zdravotný. Ak niekto povie, to nič, že mám nadváhu, hlavne že som zdravý, nie je to možné. Nadváha a obezita vedie k zvýšenému riziku ochorení srdca a ciev, ischemickej chorobe srdca, vysokému krvnému tlaku, kŕčových žíl, cukrovky 2.typu, poruchám metabolizmu tukov, kyseliny močovej, niektorých nádorových ochorení napríklad rakoviny tela maternice, prsníka, hrubého čreva, prostaty, chorôb pohybového aparátu, coxarthróze, gonarthróze, chorôb žlčníka, poruchám menštruačného cyklu, neplodnosti, kožným ochoreniam – mykózy, celulitídy, ekzémy, psychickým ochoreniam.

Až na 70 % úmrtí v Európe sa podieľa obezita. Vzhľadom k tomu, že nadváha, no hlavne obezita je hlavne problém zdravotný, cieľom by mala byť normálna telesná hmotnosť. Aby sme normalizovali telesnú hmotnosť je treba zmeniť stravovacie návyky, stravu vysoko kalorickú nahradiť pestrou nízko kalorickou stravou, zaradiť primeranú pohybovú aktivitu, na začiatku stačia aj prechádzky, či rýchla chôdza, dôležité je, aby bol pravidelný pohyb aspoň tri krát do týždňa. A pomôže tiež užívanie doplnkového podporného prípravku, pretože z dlhodobého hľadiska, nestačí len znížiť príjem potravy. Pretože, ak začneme obmedzovať príjem živín, telo sa začne brániť, aby sa pripravilo na “horšie časy“ a má tendenciu robiť si väčšie zásoby a tak po krátkodobom úbytku hmotnosti, hmotnosť začne pribúdať ešte rýchlejšie, navyše telo, aby šetrilo energiu spomalí metabolizmus, čo vedie k únave.

Preto je väčšina diét z dlhodobého hľadiska neúčinná a vedie k jojo efektu. Istou zmenou je ketogénna proteínová diéta, ktorá je založená na presne stanovenom prísune dostatočného množstva vysokokvalitných bielkovín , za súčasného obmedzenia príjmu cukrov a tukov, v dôsledku čoho sa organizmus dostáva do ketózy a životne dôležitú glukózu vyrába inou metabolickou cestou, teda spaľovaním tukov. Dochádza teda k redukcii hmotnosti na úkor tukového, nie svalového tkaniva. Pri tejto diéte je hmotnostný pokles výrazný, musí sa však dodržiavať pod lekárskym alebo odborným dohľadom. Pred zahájením diéty treba absolvovať vyšetrenie a odbornú konzultáciu.

Je vhodná aj pre tých, ktorí majú BMI nad 30 na úvodnú redukciu telesnej hmotnosti na 2 až 3 mesiace v závislosti od telesnej hmotnosti. Veľmi dôležitá, niekedy dôležitejšia ako samotná diéta, je však následná kontrola telesnej hmotnosti. Pretože veľa ľudí držalo veľa rôznych diét a naozaj zhodilo veľa kíl, no následne si hmotnosť neudržali.

Proteínová diéta trvá dlhšie časové obdobie a okrem redukcie hmotnosti mení aj stravovacie návyky či životný štýl. To je základom trvalého úspechu. Zredukovať hmotnosť dokáže každá diéta, ide len o to, či zmení aj Váš postoj a návyky.

Proteínová diéta napr. PROTISSIMO to dokáže.
 

Máte problém s nadváhou? Chudnite s nami pod odborným dohľadom!

Formular akcia

Objednať konzultáciu

Polia označené * sú povinné!

 

Sumár
Vplyv nádváhy na zdravie, možnosti kontroly telesnej hmotnosti
Názov článku
Vplyv nádváhy na zdravie, možnosti kontroly telesnej hmotnosti
Popis
V poslednom období dochádza v krajinách západnej, strednej Európy a USA v dôsledku životného štýlu, sedavom spôsobe života, kalorickej strave, málo pohybu k nárastu nadváhy až obezity.
Autor

Tagy:, , ,

Žiadne komentáre neexistujú

Pridaj komentár